- Taxes-Refund -

תשלום לזמן הנסיעה אל מקום העבודה

שעות נסיעה של עובד לא אמורות לזכות אותו בתשלום שכר, אלא אם נקבע אחרת בהסכם העבודה שעליו הוא חתום מול המעסיק. מצד שני, יש בהחלט נסיבות שבהן חורגים מהכלל העקרוני, ואף מכירים בשעות הנסיעה לצורך חישוב השכר והזכויות הסוציאליות. אז מתי זה קורה ואיך ממצים את ההטבות? הנה המדריך המלא

הסעיף הראשון בחוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר בצורה ברורה מהן שעות עבודה ואיך מחשבים אותן. לפי הסעיף הרלוונטי בחוק, שעות עבודה הן זמן שבו העובד עומד לרשות העבודה. אז מכאן והלאה, אפשר להבין מדוע שעות נסיעה למשל לא אמורות לזכות את העובד בתשלום שכר.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

הכלל העקרוני בשוק העבודה, שכאמור גם מגובה בחוק, קובע ששעות שבהן העובד עושה את דרכו אל מקום העבודה וממקום העבודה הביתה הן לא שעות שמזכות אותו בתשלום שכר. העניין הוא שהצדדים עצמם יכולים לקבוע אחרת, כמו לדוגמא בהסכם עבודה ספציפי. חוץ מזה, צריך לזכור שכל עובד זכאי בכל מקרה להחזר הוצאות נסיעה.

 

החשיבות של הסכם עבודה והשפעתו על תשלום שכר עבור זמן הנסיעה

יש שני סוגים עיקריים של הסכמים שבגינן אפשר לקבל תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה: הסכם עבודה קיבוצי או חוזה עבודה אישי. ההבדל הוא שהסכם עבודה קיבוצי חל על העובד מתוקף השתייכותו לקבוצה מסוימת, בעוד חוזה עבודה אישי מתאר הסכמה בין הצדדים על כך שהעובד זכאי להחזר עבור שעות הנסיעה שלו לעבודה או מהעבודה.

בדיקה לעומק של סעיפי ההסכם יכולה לסייע במשא ומתן מול המעסיק. אם העובד רוצה להבטיח תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה, הוא יכול לברר את השתייכותו אל הסכם עבודה קיבוצי מסוים. במידה והעובד לא משתייך אל קבוצה שמזכה אותו בתשלום שכר כזה, האפשרות היחידה תהיה לנהל משא ומתן מול המעסיק עבור חוזה עבודה אישי.

 

באיזה נסיבות אפשר לקבל שכר עבור זמן הנסיעה – גם בלי קשר להסכם העבודה?

נסיבות מסוימות מאפשרות לכל עובד לדרוש ולקבל תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה. אם למשל העובד בכלל אינו נדרש להתחיל את יום העבודה שלו במשרדים של המעסיק אלא אצל לקוחות, החוק מאפשר לו לתבוע את תשלום השכר עבור זמן הנסיעה. כמו בחוקים אחרים שקשורים אל דיני העבודה, המחוקק רואה לנגד עיניו את האיזון בין צרכי העובד והמעסיק.

לשם השוואה, נסיבות אחרות שבהן אפשר לדרוש תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה הן כאשר זמן הנסיעה ארוך מהרגיל או אם העובד נדרש לעבוד היקף שעות גבוה. אבל גם פה, הרבה תלוי בהתנהלות בין הצדדים מיום תחילת העבודה ובאופן שבו מנוסח חוזה ההעסקה.

מקרים שונים מגיעים אל פתחו של בית המשפט סביב הנושא של תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה. במקרים מסוימים, יכול להיות שהעילה עבור תשלום השכר הזה תהיה מבוססת על כך שהתנהגות הצדדים לאורך השנים הצביעה על הבנה בין העובד והמעסיק על כך ששעות הנסיעה הן חלק מזמן העבודה. אם זה אכן המצב, יהיה קשה למעסיק להפסיק ביום בהיר אחד את התשלומים הללו.

 

מה לגבי שעות טיסה לעבודה בחו"ל?

סוגיה אחרת ולא פחות חשוב סביב הנושא של תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה היא כמובן טיסה לחו"ל. באופן עקרוני, אותו כלל שקובע ששעות הנסיעה לא מהוות חלק משעות העבודה תקף גם על שעות טיסה לחו"ל. אז על פניו, עובד שטס למקום העבודה שלו לא אמור להיות זכאי לתשלום שכר עבור השעות הללו – אלא אם נקבע אחרת בהסכם העבודה הקיבוצי או האישי שלו.

העניין הוא שאם שעות העבודה חופפות את שעות הטיסה, העובד יהיה זכאי לתשלום שכר רגיל עבור יום העבודה. התנאי הזה מבוסס על כך שאסור למעסיק לפגוע בשכר של העובד עקב שעות הטיסה, גם אם הוא נדרש להגיע למקום מסוים מעבר לים.

 

באיזה נסיבות אפשר לקבל שכר בגין שעות טיסה לעבודה בחו"ל?

מצד שני, יש נסיבות שבהן חורגים מהכלל העקרוני ומכירים בכל זאת בכך ששעות הטיסה – שהן מחוץ לשעות העבודה – יוכרו כחלק משעות העבודה. בשביל לבחון את הנסיבות הללו, בודקים מספר שאלות:

  • מידת הידע של העובד במועד חתימת החוזה על כך שהעבודה שלו תהיה כרוכה בנסיעות לחו"ל
  • היקף שעות הטיסה הנדרש
  • מידת השילוב בין הטיסות לחו"ל לבין שגרת יומו של העובד
  • שכר העובד
  • היחס בין שכר העובד לבין נכונותו לטוס לחו"ל לצרכי עבודה בלבד
  • פגיעה בשכר הרגיל של העובד עקב טיסות לחו"ל

כפי שאפשר להבין, הנושא הנדון הוא עד כמה התנהלות הצדדים אכן מבוססת בחוזה ההעסקה והאם העובד היה מודע לכך כאשר הוא קיבל על עצמו את העבודה. כל עוד הצדדים מעוניינים להגיע להסכמה והמעסיק והעובד מנהלים את מערכת היחסים ביניהם בצורה הוגנת, לא אמורים להיות ויכוחים סביב תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה גם אם זה בחו"ל.

 

למי פונים כדי לדרוש תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה?

על אף האמור לעיל, יש מקרים שבהם העובד לא מקבל את מה שמגיע לו מהמעסיק. בנסיבות כאלה, העובד יכול לפנות אל מרכזי שירות ציבוריים כגון מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה של משרד המשפטים, או נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.

בנוסף, כדאי להתייעץ עם עורך דין שבקיא בדיני עבודה ומכיר אותם. כך אפשר למצות את הזכויות שקבועות בדיני העבודה, גם עבור תשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה בארץ וגם בחו"ל.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה