- Taxes-Refund -

פטור ממס הכנסה – כספים המשולמים לעובד בסיום העסקתו

הגעה לסיום העסקה, בין אם מרצון או בין אם מכורח, היא תמיד שלב דרמטי בחיים של כל אדם. חוסר הוודאות לגבי העתיד, דאגות כלכליות וכמובן הצורך להסתגל לשינוי באורח החיים ולעיתים גם ברמת החיים. במקרים האלה חשוב לדעת הכל על כספים המשולמים לעובד בסיום העסקתו.

על מנת להקל על השינוי הדרמטי בחיים, עובדים אשר מסיימים את תקופת העסקתם זכאים לתנאים שונים ובין השאר לא מעט כספים המגיעים להם מסיבות שונות. על חלק ניכר מכספים אלו, ניתן לקבל החזר מס או פטור ממס הכנסה, איך ניתן הפטור ומה התנאים לקבלתו? על כך בכתבה הבאה.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

אילו כספים משולמים לעובד בסיום העסקתו?

כל עובד, זכאי על פי חוק ובהתאם לתנאי העסקתו, לתגמולים כספיים שונים בעת סיום העסקתו. תגמולים אלו יכולים להגיע גם לסכומים גבוהים במיוחד כתלות בותק של העובד במקום העבודה וכן בגובה משכורתו. להלן חלק מהתגמולים הנפוצים המשולמים לעובדים בעת סיום העסקתם:

פיצויי פיטורים

במקרים בהם העובד פוטר מעבודתו (וגם בחלק מהמקרים בהם העובד התפטר), הוא זכאי לפיצויי פיטורים ממקום העבודה בהתאם לגובה משכורתו והותק שהוא צבר במקום העבודה.

פטור ממס הכנסה – כספים המשולמים לעובד בסיום העסקתו

לרוב, הזכאות לפיצויי פיטורים מתחילה לאחר שנה של ותק במקום העבודה אך ישנם גם חוזים מיוחדים כמו בהסכמים קיבוציים המאפשרים קבלת פיצויים גם במקרים של ותק נמוך יותר. כמון, במקרים בהם ניתן להוכיח כי המעסיק בוחר לפטר את העובד לפני הגעה לשנת ותק על מנת להימנע מתשלום פיצויים, העובד גם יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

גובה פיצויי הפיטורים מחושב על פי משכורתו האחרונה של העובד כפול מספר שנות הותק שלו במקום העבודה. אותם כספי פיצויים נחסכים עבור העובד על ידי המעסיק לאורך תקופת עבודתו.

חלף הודעה מוקדמת

עוד תגמול כספי להם זכאים עובדים במקרים של פיצויים הוא תגמול בשם חלף הודעה מוקדמת. כאשר מעסיק מעוניין לפטר עובד, הוא חייב לספק לו הודעה מוקדמת של בין מספר ימים לחודש, על פי הותק של העובד במקום העבודה. באותם ימים, העובד מחויב להמשיך לעבוד בעבודתו בצורה מיטבית והמעסיק מחויב להמשיך לשלם לו את משכורתו והזכויות הסוציאליות המגיעות לו.

עם זאת, במקרים בהם המעסיק מעוניין לסיים את העסקתו של העובד באופן מיידי, הוא מחויב לספק לו תשלום על תקופת ההודעה המוקדמת. כלומר, העובד ממשיך לקבל כסף עבור מספר ימי עבודה, אשר בהם הוא אינו עובד בעקבות החלטת המעסיק. במקרים של תשלום חלף הודעה מוקדמת, התשלום יכלול את כל התוספות הקיימות במשכורת האחרונה של העובד, אך לא יכלול הפרשות לקרן פנסיה או קופת גמל.

בנוסף, במידה והעובד היה זכאי להטבות שונות ממקום העבודה כמו רכב צמוד או מכשיר סלולרי, הוא לא יוכל להשתמש בהם במקרים של פיטורים מיידים.

פדיון ימי חופשה

בעת סיום העסקה, במיוחד אם אותו סיום קרה באופן מפתיע ולא ביוזמת העובד, סביר כי יישארו בידי העובד מספר ימי חופשה שלא נוצלו. ימים אלו ניתן לפדות בכסף בהתאם למשכורתו של העובד ולכמות הימים שלא נוצלו בשלוש השנים הקלנדריות האחרונות.

מענק פרישה

לא מעט עובדים זכאים למענק פרישה בעת סיום העסקתם. מדובר במענק שהמעסיק אינו מחויב לספק לעובדים על פי חוק אך יכול להינתן במסגרת חוזה העסקה במקום העבודה.

ישנם מקרים בהם מענק הפרישה מושג במסגרת הסכמי העסקה של ארגוני עובדים ובמקרים אחרים מדובר ביוזמה של המעסיק על מנת לעודד עזיבה מרצון של עובדים מסוימים במסגרת קיצוצים. כך או אחרת, למענק פרישה אין גובה קבוע בחוק ובכל חוזה ניתן לקבוע סכום שונה בהתאם להסכמות בין הצדדים.

אילו כספים המשולמים לעובד בסיום העסקתו פטורים ממס הכנסה?

באופן כללי, כל הכספים המשולמים לעובד במסגרת עבודתו, בין אם במשכורות שוטפת ובין אם במענקים ותגמולים שונים לאורך תקופת העבודה או בסיומה מחויבים בתשלום מס הכנסה. עם זאת, קיימות מספר חריגות אשר רלוונטיות למקרים של סיום העסקה.

על מנת לקבל פטור מתשלום מס הכנסה על תשלומים בסיום העסקה, על התשלומים לעמוד בתנאים הבאים:

  1. הסך הכולל של כל התשלומים המשולמים לעובד (פיצויים, מענקים, פדיון ימים וכו׳) לא עולה על הסכום של משכורתו האחרונה של העובד כפול מספר שנות הותק של העובד במקום העבודה.
  2. בנוסף, אותו סכום, לא עולה על הסך של התקרה אשר נקבעה בחוק – 12,420 כפול מספר שנות הותק של העובד במקום העבודה.

במקרים בהם הסכום גבוה מהמכפלה של שנות הותק במשכורת האחרונה, אך עדיין נמוך מהתקרה אשר נקבעה בחוק, ניתן לבקש להגדיל את הפטור עד סכום של 1.5 משכורות כפול שנת ותק או עד סכום התקרה שנקבעה.

במקרים בהם סכום התגמולים אשר מקבל העובד, גבוה מהתקרה שנקבעה בחוק, ניתן לקבל פטור ממס הכנסה עד גובה התקרה, ועל שאר הסכום יש לשלם מס הכנסה על פי מדרגת המס המתאימה של אותו עובד.

אילו עוד דרכים קיימות לקבלת פטור ממס הכנסה על כספים בסיום העסקה?

עובד אשר מעוניין לקבל את כלל תגמולי סיום העסקה המגיעים לו ביום סיום עבודתו, ייאלץ לשלם עליהם מס הכנסה כפי שנקבע בחוק. עם זאת, מי שמוכן לפרוס את קבלת הכספים לאורך תקופת זמן, יוכל ליהנות מהטבות מס שונות.

ניתן לבצע פריסה של כספי פיצויים לאורך מספר שנים כתלות בותק של העובד במקום העבודה (שנת פריסה אחת עבור כל ארבע שנות ותק). אותה פריסה ניתן לבצע גם לשנים קדימה וגם באופן רטרואקטיבי ובכך ליהנות מהקלות מס.

אפשרות נוספת היא העברה של אותם כספי פיצויים לקרן הפיצויים של מקום העבודה והבא ויצירת רצף פיצויים. במקרים כאלו, סביר כי לאחר מספר שנים תעלה תקרת הפטור ממס הקבועה בחוק ויהיה ניתן למשוך יותר כספים ללא תשלום מס.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

פטור מס הכנסה

פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות ניתן עבור בעלי תעודת עיוור, אנשים שהגישו לפני דצמבר 21 בקשה לקביעת נכות ונקבעה להם

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה