- Taxes-Refund -

פטור ממס הכנסה – מענק פרישה

כאשר אדם מסיים את תקופת עבודתו במקום עבודה, בין אם עקב פיטוריו על ידי המעסיק ובין אם מתוך בחירה שלו להתפטר או לפרוש לפנסיה, מגיעות לו זכויות סוציאליות שונות, אחת מהן היא מענק פרישה.

זכויות אלו באות לידי ביטוי בין השאר בתקבולים כספיים שונים, הניתנים לאדם על פי הסכמים שונים שיש לו עם המעסיק וכן לפי מספר חוקים המעגנים את זכויותיו במצבים כאלו. אחד מהתקבולים האפשריים בעת סיום העסקה הוא מענק פרישה.

מיליוני ישראלים זכאים להחזרי מס מהמדינה!

חברת WinTax מציעה בדיקה מהירה [ללא עלות] לבדיקת זכאות להחזר מס אונליין.

הבדיקה בליווי חברה פרטית להחזרי מס בעלת רישיון, אנו מייצגים מורשים מול מס הכנסה.

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

 

האם אתם זכאים להחזרי מס אדירים? גלו ב-30 שניות!

גלו זכאות ב- 30 שניות >>

החזר מס לשכירים - בדקו עכשיו
דקות
שניות

מה זה בדיוק אומר והאם ניתן לקבל על מענקי פרישה החזר מס או פטור ממס הכנסה? על כך בכתבה הבאה.

פטור ממס הכנסה – מענק פרישה

מענק פרישה – מה זה אומר?

מענק פרישה, בניגוד לתקבולים אחרים אשר עובד זכאי לקבל בסיום העסקתו כמו פיצויי פיטורים או פדיון ימי חופשה, הוא מענק אשר קבלתו אינה מעוגנת בשום חוק. כלומר, קבלה של מענק פרישה תלויה באופן ישיר בהסכם הקיים בין העובד למעסיק או בין המעסיק לארגון עובדים אליו שייך העובד.

בהתאם לכך, גובה המענק והנסיבות בהם הוא מתקבל תלויים גם הם בהסכם מול המעסיק ועבור עובדים שונים יתקבל מענק שונה ובתנאים שונים. כמו כן, ישנם מקרים בהם המעסיק יכול להציע לעובד או לקבוצה של עובדים מענקי פרישה במטרה לעודד את העובדים להתפטר כחלק ממהלך של התייעלות בחברה.

עם זאת, ברגע שנקבע בחוזה העסקה מענק פרישה מדובר בקביעה מחייבת והמעסיק אינו יכול לחזור בו או לבטל את המענק בטענות שונות.

האם יש לשלם מס הכנסה על מענק פרישה?

באופן כללי, הכנסות של עובד ממקום העבודה מחויבות בתשלום מס הכנסה על פי מדרגות המס והטבות המס הקיימות עבור העובד. עם זאת, ישנה אפשרות לקבל פטור ממס הכנסה על תקבולים שעובד מקבל במסגרת סיום העסקתו במקום העבודה. החוק מאפשר פטור ממס על תקבולים אלו אם הם עומדים בתנאים הבאים:

  1. הסך הכולל של התקבולים הכספיים הניתנים לעובד בעת הפרישה אינו עולה על סכום המשכורת האחרונה כפול מספר שנות הותק של העובד במקום העבודה. הסך הכולל במקרה הזה מתייחס לא רק למענק הפרישה אלא גם לתקבולים כספיים אחרים הניתנים בעת פרישה כמו פיצויי פיטורים, פדיון ימי חופשה ומענקים נוספים במידה וקיימים כאלו.
  2. הסך הכולל של התקבולים הכספיים לא עולה על תקרה שנקבעה בחוק בסך 12,420 ש״ח כפול מספר שנות הותק של העובד במקום העבודה.

 

על פי תנאים אלו, אם למשל עובד אשר משכורתו האחרונה הייתה בסך של 10 אלף ש״ח והוא בעל ותק של 5 שנים במקום העבודה, הוא יוכל להיות פטור ממס הכנסה על התקבולים הכספיים עד סכום של 50 אלף ש״ח.

עם זאת, כיוון שהסכום הכולל נמוך מהתקרה שנקבעה (12,420 כפול 5 – 62,100 ש״ח), העובד יכול לבקש פטור ממס הכנסה על סכום הגבוה מ-50 אלף ש״ח אך עדיין נמוך מ-62 אלף ש״ח במידה והוא זכאי לתקבולים בסכום זה. במקרה כזה, הפטור ממס יינתן עד גובה של 1.5 משכורות על כל שנת עבודה או עד גובה התקרה הקבועה.

במקרים בהם סכום התקבולים עולה על התקרה שנקבעה בחוק (למשל במקרה של עובד בעל ותק של 5 שנים, תקבולים של מעל 62 אלף ש״ח), העובד יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה עד גובה התקרה ועל שאר הסכום מעל התקרה יהיה עליו לשלם מס הכנסה בהתאם למדרגת המס שנקבעה.

האם קיימות אפשרויות נוספות להקלה במס הכנסה על מענק פרישה?

בנוסף לאמור לגבי פטור ממס הכנסה עבור מענק פרישה, לא בכל מצב מדובר באפשרות המיטבית עבור העובד. במקרים בהם קיימות הכנסות מעל התקרה למשל, תשלום המס יכול להיות גובה במיוחד אם לעובד קיימת גם ככה מדרגת מס גבוהה. על כן, ישנן מספר אפשרויות נוספות עבור מי אשר מעוניין לנסות ולצמצם את גובה המס המשולם על מענקי פרישה.

פריסת כספי פיצויים ומענק פרישה

בעת סיום העסקה, כל אדם יכול לבחור לפרוס את קבלת כספי הפרישה והפיצויים למספר שנים. פריסה זו, מאפשרת לרוב תשלום נמוך יותר של המס שכן כיוון שמס ההכנסה מחושב על פי מסגרת שנתית, הגדלה משמעותית של ההכנסות בשנה אחת עלולה להוביל לעליה במדרגת המס ואילו חלוקה של ההכנסות על פני כמה שנים יכולה לשמור על מדרגת מס יחסית נמוכה.

את פריסת התשלומים ניתן לבצע הן עבור שנים קודמות והן עבור השנים הבאות. מספר השנים עליהם ניתן לפרוס את תשלומי הפיצויים תלוי בותק של העובד ומחושב על פי שנת פריסה אחת עבור כל 4 שנות ותק.

העברת הפיצויים לרצף פיצויים

אפשרות נוספת לטיפול בכספי הפיצויים היא העברה שלהם לקופת הגמל של מקום העבודה החדש ויצירת רצף פיצויים. במקרה הזה, העובד לא מושך את הכספים אותם הוא מקבל ממקום העבודה אלא ממשיך לצבור כספים לחשבון פיצויים.

את הכספים ניתן לשחרר בסיום העסקה במקום העבודה הבא בצורה של תשלום פיצויים או בהגעה לגיל פרישה בצורה של קצבת פנסיה חודשית. לרוב, התקרה על מס הכנסה של כספי פיצויים עולה עם השנים יחד עם עליה של מדדים שונים בשוק ועל כן לעיתים בחירה במשיכת הכספים במועד מאוחר יותר משמעותה תשלום של מס נמוך יותר.

העברת הפיצויים לקצבת פרישה

דרך נוסף אשר יכולה לסייע בתשלום מס נמוך יותר על מענק הפרישה היא צבירתו בקופה עבור קצבת הפרישה של העובד. באופן זה, העובד לא מושך את דמי הפיצויים ומענק הפרישה במלואם ועל כן לא משלם עליהם מס הכנסה אלא מס המתאים לקצבאות. במקרים רבים, המס על הקצבה יהיה נמוך יותר מהמס על משיכת הסכום המלא.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

פטור מס הכנסה

פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות ניתן עבור בעלי תעודת עיוור, אנשים שהגישו לפני דצמבר 21 בקשה לקביעת נכות ונקבעה להם

קרא עוד »
×

מיליוני ישראלים זכאים להחזרי מס מהמדינה!

חברת WinTax מציעה בדיקה מהירה לבדיקת זכאות להחזר מס אונליין [ללא עלות]

הבדיקה בליווי חברה פרטית להחזרי מס בעלת רישיון, אנו מייצגים מורשים מול מס הכנסה.

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

רלוונטי אליכם? קבלו את כספכם בחזרה מהמדינה!

התחילו בדיקת זכאות ב-30 שניות!

גלו זכאות ב- 30 שניות >>

החזר מס לשכירים - בדקו עכשיו
דקות
שניות

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה