- Taxes-Refund -

מדריך בנושא פיטורים

אין ספק כי פיטורים הם אירוע דרמטי בחייו של אדם. איבוד הפרנסה המיידי יחד עם חוסר הוודאות לגבי העתיד וכמובן הסכנה להיקלע לקשיים כלכליים הופכים את הפיטורים לסכנה עבור כל עובד. על כן, ישנן לא מעט חוקים אשר נועדו להגן על העובד במצבים כאלו הן מבחינת זכויות העבודה שלו והן מבחינת השכר שמגיע לו. לאור זאת, הכנו עבורכם את המדריך המלא בנושא פיטורים.

איך מתנהל הליך פיטורים ומה הזכויות של העובד בדרך?

ניהול לא תקין של הליך הפיטורים יכול להפוך את הפיטורים ללא חוקיים ועל כן לזכות את העובד בהמשך קבלת שכר עד לביצוע ההליך כנדרש. השלבים העיקריים בתהליך הפיטורים הם שימוע לפני פיטורים והודעת פיטורים.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

 

שימוע לפני פיטורים – איך זה עובד?

את השימוע המעסיק חייב לערוך לעובד בכל מקרה שבו הוא שוקל לפטר את העובד. מדובר בשלב הכרחי בכל תהליך פיטורים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. מטרת השימוע היא לאפשר לעובד לשמוע את הטענות והסיבות אשר עלולות להוביל לפיטוריו וכן לתת לו הזדמנות להגיב על טענות אלו.

ההחלטה הסופית אם לקבל את טענות העובד היא של המעסיק בלבד אך במקרים רבים שיחה כזו יכולה לשפוך אור על אירועים שהתרחשו במקום העבודה ואולי להוביל להפסקת תהליך הפיטורים.

מבחינת ניהול השימוע, על העובד לקבל הודעה על זימון לשימוע לפחות שלושה ימים לפני השימוע עצמו וכן עליו לקבל מראש את הנימוקים אשר הובילו את המעסיק לשקול את פיטוריו. בנוסף, אם המעסיק נעזר במסמכים שונים על מנת לבסס את טענתו כנגד העובד, עליו לאפשר לעובד לעיין במסמכים אלו ולהגיב לכתוב בהם.

בנוסף, את כל התהליך העובד יכול לנהל בסיוע של עורך דין או יחד עם נציג של ועד העובדים במקום העבודה אם קיים כזה. לאחר השימוע וקבלת ההחלטה על ידי המעסיק יקבל העובד הודעה מתאימה.

את ההודעה על ההחלטה לא ניתן לספק במהלך השימוע אלא רק לאחריו. אם הוחלט לסיים את העסקת העובד, סיום העסקה לא יכול לקרות באופן מיידי ויש לספק הודעה מוקדמת בהתאם לתקופת ההודעה המוקדמת המגיע לעובד לפי חוק.

במקרים בהם השימוע התנהל באופן לא תקין, בין אם בשל אי מתן זמן היערכות או בין אם בשל חוסר מתן הזדמנות לעובד להעלות את טיעוניו וכן במקרים בהם נערכו פיטורים ללא שימוע כלל, העובד רשאי לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה. קיום של פיטורים לא תקינים יכול להוביל לביטול הליך הפיטורים או להגדלה של הפיצויים המגיעים לעובד בסיום התהליך.

הודעה על פיטורים – איך ומתי יש לספק לעובד הודעה על פיטורים?

אם לאחר השימוע בכל זאת הוחלט על פיטורי העובד, יש לספק לעובד הודעה מתאימה על כך. הודעה זו חייבת להגיע בכתב וכן עליה להגיע אל העובד מספר ימים לפני קיום הפיטורים עצמם, בהתאם לוותק ולזכויות של העובד. בתקופה שבין ההודעה על הפיטורים עד לפיטורים עצמם, הן המעסיק והן העובד צריכים להמשיך לקיים את חוזה העסקה כפי שהתקיים לפני ההחלטה.

כלומר, על העובד להמשיך להגיע למקום העבודה ולבצע את עבודתו במחויבות ומקצועיות ועל המעסיק להמשיך לשלם לו את שכרו ולספק לו את התנאים שהוסכמו ביניהם. הפרה של חוזה העסקה בין אם על ידי העובד ובין אם על ידי המעסיק, לפני יום סיום העסקה הרשמי, יכולה להיות עילה לתביעה ולתשלום פיצויים.

במקרה בו המעסיק  מעוניין לסיים את העסקת העובד באופן מיידי, עליו לשלם לו את השכר שהיה מגיע לו אילו היה ממשיך לעבוד באופן תקין עד ליום סיום העסקה. במקרה כזה תסתיים העסקת העובד באופן מיידי, הוא לא יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה עבור תקופה זו וכן המעסיק לא צריך להפריש עבורו כספים לקופות גמל או לביטוח הפנסיוני של העובד.

 

איך יודעים כמה זמן מראש יש להודיע על פיטורים?

כפי שציינו, את הודעת הפיטורים יש לספק לעובד לפני יום הפיטורים הרשמי על מנת לאפשר לו להיערך לפיטורים. את זמן ההודעה המוקדמת קובעים על פי סוג ההעסקה של העובד (עובד יומי/שעתי או עובד חודשי) וכן על פי הוותק של העובד במקום העבודה.

זמן ההודעה המוקדמת נמדד בימים קלנדריים ולא בימי עבודה. כלומר, במקרה של עובד במשמרות או במקרה של עובד הנמצא בימי חופשה או מחלה, ההודעה המוקדמת ניתנת עבור פרק זמן זהה, בין אם העובד היה צריך להגיע בו למקום העבודה ובין אם שלא. להלן טבלה המציגה את אורך ההודעה המוקדמת על פי ותק וסוג ההעסקה.

 

ותק עובד בשכר חודשי עובד בשכר שעתי
פחות משנה על כל חודש מחצי השנה הראשונה – יום הודעה מוקדמת

על כל חודש מחצי השנה השנייה – יומיים וחצי הודעה מוקדמת

על כל חודש – יום הודעה מוקדמת
בין שנה לשנתיים חודש הודעה מוקדמת על כל שני חודשים בשנה השנייה – יום הודעה מוקדמת בתוספת 14 ימים מהשנה הראשונה ובסך הכול עד 20 ימים
בין שנתיים לשלוש שנים חודש הודעה מוקדמת על כל שני חודשים בשנה השלישית – יום הודעה מוקדמת בתוספת 21 ימים מהשנה הראשונה ובסך הכול עד 27 ימים
שלוש שנים או יותר חודש הודעה מוקדמת חודש הודעה מוקדמת

 

בנוסף לאמור, ישנם מקרים בהם העובד והמעסיק רשאים לסכם ביניהם על תקופת הודעה מוקדמת ארוכה יותר מזו המחויבת בחוק. הסכמה זו יכולה להיות מוצגת כבר בהסכם העבודה בין העובד למעסיק או באמצעות חוזי העסקה מיוחדים או הטבות שניתנו לוועדי עובדים. בכל מקרה, מדובר בהסכמה של שני הצדדים והמעסיק לא יכול לכפות על העובד תקופת הודעה מוקדמת הארוכה יותר מזו הקבועה בחוק.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה