- Taxes-Refund -

מדריך בנושא הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי

החל משנת 2019 נכנס לתוקף חוק חדש אשר שינה את הליך פשיטת רגל המוכר וקבע תנאים והליכי חדשים עבור בעלי חובות. הליך זה נקרא חדלות פירעון ושיקום כלכלי ומטרתו היא טיפול במקרים של חובות גדולים באופן אשר יטיב הן עם החייב והן עם הנושים ויאפשר לחייב להשתקם כלכלית במהירות יחסית. החוק החדש קיצר תהליכים בירוקרטיים רבים אשר סרבלו את ההליכים הקודמים והיום ניתן להשלים את התהליך תוך 4 שנים. אז איך עובד חוק חדלות פירעון החדש? להלן המדריך המלא.

מי זכאי להגיש בקשה לפתיחת הליכים?

הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי נועדו למקרים שבהם בעלי חוב מחזיקים בו זמן רב ולא משלמים את חובם לנושים כנדרש. את הבקשה יכול להגיש כל אדם אשר חובותיו השונים עולים על סכום של 150 אלף ש״ח, אדם אשר קיבל צו לפתיחת הליכים של חדלות פירעון בעקבות בקשת נושה, גם אם החוב שלו נמוך מ-150 אלף או נושה המעוניין לפתוח בהליכים כנגד החייב (ללא תלות בגודל החוב).

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

את הבקשה יש להגיש אל הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ברשות האכיפה והגביה. אחד השינויים המשמעותיים בחוק החדש הוא העברת ניהול ההליכים לבית משפט השלום במקום בית המשפט המחוזי, דבר אשר משפיע על מהירות ניהול ההליכים והנגישות שלהם.

 

פתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי – איך זה מתנהל?

על מנת לפתוח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי יש להגיש בקשה לפתיחת הליכים אל הממונה על הליכי חדלות פירעון. אם מגיש הבקשה הוא הנושה ולא החייב, עליו להגיש את הבקשה גם לבית משפט השלום.

הגשת הבקשה כוללת מילוי של טופס בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון, צירוף מסמכים נדרשים המתארים את קיומם וגודלם של החובות, תצהיר חתום על ידי עורך ודין ובמקרה של הגשת הבקשה על ידי החייב עליו לצרף גם מסמכים המעידים על מצבו הכלכלי, הנכסים הקיימים ברשותו וברשות בני משפחתו הגרעינית, תיעוד מלא של הכנסותיו וכן של חובותיו השונים הקיימים.

חשוב מאוד לספק מידע מהימן ומלא של המצב הכלכלי שכן פתיחת ההליכים כוללת גם הענקת סמכויות חקירה לממונה על הליכי חדלות פירעון וחשיפה של מידע שקרי במהלך החקירה תוביל לביטול ההליכים. בנוסף, במקרה בו החייב מגיש את הבקשה לפתיחת ההליכים, עליו גם לשלם אגרה בסך 1,600 ש״ח.

לאחר הגשת הבקשה, היא תיבחן על ידי הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. במידה והבקשה לא מאושרת, מגיש הבקשה רשאי לערער על ההחלטה עד 45 יום לאחר קבלת ההודעה.

 

מה קורה לאחר פתיחת ההליכים?

לאחר קבלת הצו לפתיחת ההליכים תתחיל תקופה המכונה ״תקופת הביניים״. במהלך תקופה זו, יופסקו הליכי ההוצאה לפועל כנגד החייב ויבחן מצבו הכלכלי באופן מלא. המטרה של שלב זה היא להגיע להבנה מלאה של כלל הנכסים והיכולות הכלכליות של החייב וכן לזהות את כלל הדרישות הכלכליות כנגדו. לאורך תקופה זו, החייב מחויב לשלם תשלומים חודשיים, להצהיר על הכנסותיו והוצאותיו באופן חודשי וכן מוטלות עליו הגבלות כמו צו עיכוב יציאה מהארץ או הגבלה על שימוש בכרטיס אשראי.

הגבלות אלו נועדו לוודא כי החייב אינו מבצע מהלכים כלכליים שונים המאפשרים לו להסתיר את הכנסותיו או מסייעים לו להתחמק מהתחייבויותיו השונות כלפי הנושים. בנוסף, לאורך תקופה זו רשאים נושים שונים להצהיר על חובות של החייב כלפיהם וכן להתנגד לפתיחת ההליכים כנגד החייב (לרוב על מנת להמשיך בהליכי הוצאה לפועל כנגדו). תקופת הביניים מסתיימת לאחר סיום בחינת מצבו הכלכלי של החייב על ידי נאמן.

הנאמן מגיש את ממצאיו לממונה על הליכי חדלות הפירעון באמצעות דוח ממצאי בדיקה אשר מתאר לפרטים את מצבו הכלכלי של החייב, הנסיבות השונות בגינן נוצרו חובותיו וכן מידע לגבי חובותיו השונים של החייב. לאחר הגשת הדוח, יבחן הממונה את פרטיו ותוגש תוכנית לשיקום כלכלי ולסגירת החובות של החייב.

 

צו שיקום כלכלי ופטור מחובות (הפטר)

מטרתו של הליך חדלות הפירעון היא בסופו של דבר הגעה להסדר חובות עבור החייב אשר מצד אחד יאפשר החזר של מרבית החובות ומצד שני יהיה בגבול היכולת הכלכלית של החייב ויאפשר לו בסופו של דבר לשלם את חובותיו ולהתחיל חיים כלכליים חדשים. על כן, לאחר שלב הביניים בו נבחן מצבו הכלכלי של החייב, תוגש תוכנית מקיפה על ידי הממונה להליכי חדלות פירעון, אשר מתארת את אופן החזרת החובות של החייב.

תוכנית זו תכלול תיעדוף של החזרי החובות לנושים השונים בהתאם לחוקים בנושא, סכום תשלום חודשי אשר ישולם על ידי החייב, הגבלות שונות אשר יוטלו עליו וכן תנאים לקבלת הפטר, כלומר פטור משארית החובות. בית המשפט רשאי להחליט אם לקבל את הבקשה באופן מלא ולספק לחייב צו לשיקום כלכלי והפטר מיידי של חובותיו או לשמור על הגבלות שונות אשר יוטלו על החייב לאורך תקופת ההחזר.

בנוסף, לאחר תחילת תקופת ההחזר, רשאי החייב לפנות לבית המשפט ולבקש לערוך שינוי בצו שניתן לו כמו הסרה של הגבלות שונות או שינוי בתקופת התשלומים בהתאם לנסיבות כלכליות משתנות. כמו כן, לאחר קבלת הצו לשיקום כלכלי, על החייב לעמוד בתנאי התשלומים אשר הוצבו לו על ידי בית המשפט וכן לשתף פעולה עם הנאמן והממונה ואף לעבור הכשרה להתנהלות כלכלית אשר תימנע הישנות של מצבים כאלו. תקופת ההחזר מוגבלת לאורך של כ-3 שנים אך בסיומה, במידה והחייב עמד בכל תנאי התשלום ושיתף פעולה כנדרש, הוא יהיה זכאי לקבלת הפטר. ההפטר הוא בעצם פטור של החייב מחובותיו הנותרים כל עוד מדובר בחובות עליהם לא ניתן לקבל פטור (כמו מזונות).

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה