- Taxes-Refund -

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה

קיימים מקרים שבהם עצמאיים רוצים לשנות את הגדרת הסטטוס שלהם מול רשויות המיסים. כך לדוגמא לפי החוק, עוסק פטור הוא עצמאי שלא נדרש על פי החוק לגבות מס ערך מוסף (או במילים אחרות מע"מ) מהלקוחות שלו, כדי להקל עליו. המשמעות היא שהעוסק הפטור לא צריך להעביר דיווחים חודשיים או דו-חודשיים למע"מ, אך מנגד הוא אינו יכול לקבל החזר או לקזז את המע"מ שהוא כבר שילם בגין רכישות והוצאות שוטפות.

נכון לשנת 2023, רק מי שמחזור ההכנסות שלו מהעסק לא עולה על 107,692 ש"ח רשאי להיות עוסק פטור. מכאן אפשר להבין שמדובר בסוג של הטבה: המדינה שומרת את ההטבה הזו למי שמחזור העסקאות שלהם נמוך, על מנת להקל עליהם. מצד שני, קיימים מקרים שבהם המחזור עולה או שרוצים לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה בגלל סיבות אחרות.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

איך עוברים בפועל מעוסק פטור לעסק מורשה?

הצעד של מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה מומלץ בכמה נסיבות. ראשית, הוא מתאים לעסקים שגדלים וצריכים להתאים את עצמם לדרישות החוק. שנית, לא כל עוסק מורשה בכלל יכול להיות עוסק פטור – כי יש סוגים שונים של מקצועות שמחויבים להירשם מראש בתור עוסק מורשה. בין היתר, אלו מקצועות חופשיים ובהם רפואה, אדריכלות, פסיכולוגיה וכן הלאה. 

מבחינה טכנית, המעבר כרוך פניה למשרדי המע"מ לפי האזור שבו גרים כדי למלא טופס 821. המטרה של הטופס היא לאפשר את הרישום לצרכי מע"מ, כמו גם לספק מסמך שבו ניתן לפרט בצורה רשמית את סוג היישות העסקית הרלוונטית. בשלב הזה, בוחרים בין יחיד, שותפות וכן הלאה ומציינים את שם העסק, כתובתו, מספר הטלפון, תחומי העיסוק שלו ומחזור העסקאות הצפוי. 

מעבר מעוסק פטור לעסק מורשה

החשיבות של קביעת סטטוס על ידי רשות המיסים

רשויות המס דורשות מכל עצמאי להצהיר על אופי עיסוקו מכמה סיבות. קודם כל, יש את העניין של קביעת סיווג המס הנכון: רשויות המס צריכות לדעת את אופי עיסוקו של העצמאי כדי לקבוע את סיווג המס הנכון. לעיסוקים שונים יש דרישות ושיעורי מס שונים, והרשויות צריכות לוודא שהעצמאי משלם את סכום המס הנכון.

חוץ מזה, ההצהרה מיועדת לחישוב ההכנסה החייבת במס: על ידי הכרת אופי עיסוקו של העצמאי, יכולות רשויות המס לחשב את הכנסתם החייבת במס בצורה מדויקת. הסיבה לכך היא שלעיסוקים שונים יש הוצאות, ניכויים וזיכויים שונים שניתן לתבוע כנגד הכנסתם.

הקשר בין סוג העוסק לבין תשלום מיסים ואיסוף נתונים

דרישה מעצמאים להצהיר על אופי עיסוקם יכולה לסייע במניעת העלמת מס. העלמת מס מתרחשת כאשר יחידים מדווחים בדיווח נמוך על הכנסותיהם או תובעים הוצאות כוזבות כדי להפחית את חבות המס שלהם. על ידי ידיעת אופי עיסוקם, רשויות המס יכולות לזהות אי התאמות אפשריות ולחקור עוד במידת הצורך.

כמו כן, רשויות המס משתמשות בנתונים שנאספים מעצמאים כדי לנתח מגמות בענפים שונים ולקבל החלטות מדיניות מושכלות. נתונים אלו משמשים גם להערכת ההכנסות ממסים ממשלחי יד שונים. בסך הכל, דרישה מעצמאים להצהיר על אופי עיסוקם היא חלק מהותי ממערכת המס ועוזרת להבטיח שכולם ישלמו את חלקו ההוגן במיסים.

התייעצות עם רואה חשבון ויועצי מס

התייעצות עם רואה חשבון ויועצי מס חשובה בתהליך של מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה. מבחינה בירוקרטית, היא מקלה מאוד על המעבר ויכולה לסייע להכין את המועמדים לדרישות של רשות המיסים. בין היתר, במשרדי מס ערך מוסף דורשים להציג למשל אסמכתאות ובהן פירוט הכנסות, דוח רווח והפסד ועוד. כדי להתכונן ולאפשר את המעבר מהר ובקלות, כדאי לעשות אותו עם רואה חשבון ויועצי מס.

שנית, כדאי לבדוק מה ההתנהלות הנכונה מול הרשויות גם אחרי שמבצעים את המעבר במשרדי המע"מ ובעקבות הגדרת העוסק הפטור כעוסק מורשה. בגלל המשמעות של שינוי הסטטוס מבחינת אופן הדיווחים או השאלה על מה מותר ואסור להצהיר כהוצאה מוכרת, התייעצות עם בעלי מקצוע היא התנאי החשוב ביותר למילוי הדרישות כחוק. 

שאלות ותשובות נפוצות

שינוי סטטוס מול רשויות המס, כמו מעוסק פטור לעוסק מורשה, יכול להיות בעל יתרונות וחסרונות כאחד. שינוי הסטטוס שלך יכול להגביר את האמינות מול לקוחות, ספקים ובעלי עניין אחרים. בנוסף, ייתכן שחלק מהלקוחות יעבדו רק עם עוסקים מורשים, כך ששינוי הסטטוס יכול לעזור להגיע לשוק גדול יותר.

עוסקים מורשים יכולים בדרך כלל לתבוע זיכוי מס תשומות על רכישותיהם, מה שיכול להפחית את חבות המס הכוללת שלהם. בהקשר הזה, שינוי הסטטוס יכול לעזור להבטיח ציות לכל חוקי המס והתקנות הרלוונטיים, מה שיכול לעזור למנוע עונשים וקנסות אפשריים.

העניין הוא שעם שינוי בסטטוס עשויות לבוא דרישות דיווח וניירת נוספות, שעלולות לגזול זמן ולבלבל. מעבר לכך, עוסק מורשה עשוי להיות כפוף לבדיקה נוספת של רשויות המס כדי לוודא עמידה בכל החוקים והתקנות הרלוונטיים.

לשינוי סטטוס מול רשויות המס יכולים להיות גם יתרונות וגם חסרונות, וחשוב לשקול היטב את היתרונות והחסרונות לפני קבלת החלטה. זה עשוי להיות מועיל להתייעץ עם איש מקצוע לפני ביצוע שינויים כלשהם.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

עוסק מורשה

עוסק מורשה, כהגדרת רשויות המס בישראל, הוא בעצם עצמאי שמחזור העסקים השנתי שלו עולה על 120,000 ₪ נכון לשנת 2024.

קרא עוד »
מס היטל השבחה

היטל השבחה הינו מס הנגבות על ידי הרשויות המקומיות על עליית ערך הנכס הנובעת מתוספות בנייה מורשות, כאשר המס עומד

קרא עוד »
סוגי תיקים במס הכנסה

מערכת המס מחלקת יחידים וגופים למקרי מס הכנסה ספציפיים על סמך מצבם התעסוקתי, פעילותם העסקית וקריטריונים נוספים. סיווגים אלו מסייעים

קרא עוד »
מס רכישה ילד נכה

הורים שזכאים על פי הנחיות המוסד לביטוח לאומי לקבלת גמלת ילד נכה, גם עשויים בתנאים מסוימים להפחתה במס רכישה ולתשלום

קרא עוד »
מס דיבידנד

החל משנת 2024, מסגרת המס סביב דיבידנדים בישראל בנויה כדי להבדיל בין בעלי מניות בודדים, בעלי מניות מהותיים (המחזיקים ביותר

קרא עוד »
פטור מס שבח

הפטור ממס שבח בישראל חל על מוכרי דירות מגורים בתנאים ספציפיים. כדי לקבל פטור, דירה חייבת להיות בנויה במלואה, בבעלות

קרא עוד »
תשלום מס שבח

כל מי שמוכר זכות במקרקעין ואינו פטור על פי הנחיות רשות המיסים, צריך לשלם מס שבח בתוך 60 ימים מתאריך

קרא עוד »
מס רכישה

מס רכישה הוא מס שמשלמים על רכישת זכות במקרקעין לפי החוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג 1963. המס משולם מהצד של הרוכש

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה