- Taxes-Refund -

מס על הפסדים בשוק ההון – החזר מס על הפסדים

בעקבות הרפורמה שמחייבת הטלת מס על רווחי הון ממכירת ניירות ערך בבורסה בשנת 2003, עברה מערכת מס ההכנסה בישראל שינויים שהשפיעו על משקיעים וברוקרים כאחד. בין היתר, התקנות כיום קובעות כי בנקים או ברוקרים אחראים לניכוי מס במקור מהרווחים שמקורם בניירות ערך שנמכרו באותה שנה.

על אילו הפסדים ניתן לקבל החזר מס?

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

 

על אילו הפסדים בבורסה ניתן לקבל החזר מס?

אולם אם הכנסתו של יחיד משוק ההון מזוהה כהכנסה הונית, היא תחויב במס לפי השיעורים המיועדים לרווחי הון ולא לפי שיעור המס השולי של הנישום. מערכת המס מכירה במספר תרחישים המאפשרים החזרי מס בגין הפסדים בבורסה:

מס על הפסדים בשוק ההון
  1. הפסדים מפעילות בשוק ההון ניתנים לקיזוז כנגד רווחי הון שנצברו באותה שנה, במיוחד משמעותיים כאשר פועלים על פני מספר בנקים או ברוקרים.
  2. הפסדים ממניות ניתן לקזז כנגד דיבידנדים או ריבית ממניות אחרות במהלך אותה שנה.
  3. הפסדי הון יכולים לשמש לקיזוז שבח במקרקעין.
  4. הפסדים מניירות ערך ניתנים לקיזוז מול אופציות במקום העבודה במסלול רווחי הון.
  5. כל הפסד מפעילות בשוק ההון שלא קוזז בשנה מסוימת יכול להיות מועבר לשנים שלאחר מכן, לקיזוז כנגד רווחי הון עתידיים.

מי יכולים לבצע קיזוז הפסדים מניירות ערך?

אחד ההיבטים המרכזיים שיש לקחת בחשבון הוא האם פעילותו של אדם בשוק ההון כשירה כעסק. הבחנה זו היא קריטית, מכיוון שהיא משפיעה על האופן שבו ההכנסה מסווגת – או כהכנסה עסקית או כהכנסה הונית. גורמים המשפיעים על סיווג זה כוללים את היקף הפעילות, היקף המחזור, תדירות העסקאות, במיוחד בתחום הנדל"ן, רמת המומחיות, ואם מדובר בהון פרטי או זר. אם זה יסווג כפעילות עסקית, יהיה צורך להירשם ברשויות המס, לנהל מערכת הנהלת חשבונות ולחייב במס לפי שיעור המס השולי של הנישום.

איך מקבלים את החזר המס?

המורכבויות של החזרי מס בשוק ההון יכולים להיות מכריעים, במיוחד כאשר המסחר מפוצל על פני מספר חשבונות או מתנהל באמצעות חברי בורסה שונים. לפיכך, התקשרות עם יועץ מס מומלצת מאוד. ייעוץ מומחה זה יכול לסייע בקבלת החלטות מושכלות לגבי אילו נכסי הון יש לממש, לייעל קיזוז מס, ולהבטיח שאדם יפיק את היתרונות המקסימליים מההשקעות שלהם.

החזר מס על הפסדים בשוק ההון לפי סוג הכנסה

יש יתרון מובהק לסיווג פעילות בשוק ההון כהכנסה עסקית, במיוחד לגבי קיזוז הפסדים. אם הוכר כהכנסה עסקית, ניתן לקזז הפסדים משוק ההון כנגד כל הכנסה אחרת באותה שנה. יתרה מכך, כל הפסד שלא נוצל באותה שנה ניתן לגלגל לשנים הבאות ללא מגבלות זמן, והוא יקוזז כנגד הכנסות עסקיות עתידיות.

טופס החזר מס רווחי הון – מהו ואיך ממלאים אותו?

חשוב לציין שהתרחישים שלעיל מייצגים רק תת-קבוצה של אפשרויות זמינות להחזרי מס. כדי להפיק תועלת מלאה מכל הניכויים וההחזרים הפוטנציאליים עקב הפסדים בשוק ההון, צריך בדרך כלל להגיש דוח שנתי למחלקת מס הכנסה. דוח זה מוגש באמצעות טופס 135, המיועד לעובדים המבקשים החזר מס. לטופס זה יש לצרף טפסים 106 מכל מקומות העבודה, אישורים מהמוסד לביטוח לאומי ותיעוד הקשור לקרנות פנסיה, ביטוח חיים ותעודות רלוונטיות אחרות כמו כישורים אקדמיים, מסמכי שחרור מהצבא ותעודות לילדים עם לקויות למידה.

מהו הנספח המתאר מס על הפסדים בשוק ההון?

טופס 135 לקבלת החזר מס על הפסדים בשוק ההון מצריך נספח ג' המפרט מידע הקשור לפעילות בשוק ההון. זה כולל פרטי חשבון שבו נוכה מס במקור, ציון רווח חייב במס וקיזוז הפסדי הון שוטפים וקודמים שנצברו. אם השקיעו בניירות ערך מחוץ לישראל, עליהם לכלול נספח ד', המפרט את ההכנסות בחו"ל והמס הרלוונטי ששולם עליהן.

כמו כן, שינויים אחרונים בתקנות מס הכנסה, אשר החלו בשנת 2013, משפיעים אף הם על פעילות שוק ההון. כל המשקיעים בניירות ערך לאחר 2008 צריכים לוודא שהם עומדים בתקנות הנוכחיות, מכיוון שעשויות להיות הזדמנויות להחזרי מס.

מהו מס רווחי הון מניות?

בעוד שרווחים ממסחר בניירות ערך בבורסה מחויבים במס של 25%, הפסדים באותו תחום עלולים להוביל גם להחזרי מס. עם זאת, לא ניתן לתבוע החזרים רטרואקטיבית מעבר לשש שנים. כמו כן, ההפסדים הללו אינם פשוט מתגלגלים משנה לשנה בשל המורכבות בחישובי רווח מול הפסד. בתום השנה ניתן לתבוע החזר מס לקיזוז הפסדים אלו.

באיזה פעילות אפשר לקבל החזר מס על מניות?

הזכאות להחזר מס עקב הפסד בשוק ההון משתנה. סוחרים שפרנסתם העיקרית מגיעה ממסחר בניירות ערך יכולים לקזז הפסדים אלו כנגד הוצאות עסקיות באותה שנת מס. מצד שני, למי שנסחר כפעילות משנית, הוא יכול רק לקזז את ההפסדים שלו מול רווחים דומים. עם זאת, יש להם את הגמישות להעביר את ההפסדים הללו לשנה שלאחר מכן.

 

מהו קיזוז הפסדים משנים קודמות?

ראוי לציין כי אם בשנת מס ספציפית, לאדם יש יותר הפסדים מאשר רווחים, ניתן להעביר את ההפסד העודף לשנים הבאות. מנגנון העברה זה מאפשר למשקיעים לנצל הפסדים שנגרמו בשנה אחת כדי לקזז רווחים בשנים שלאחר מכן, מה שעשוי לספק הטבת מס בתקופות מס עתידיות. עם זאת, ישנן מגבלות ותנאים מסוימים החלים על כלל זה. לדוגמה, ההפסד המועבר מוגבל למספר מסוים של שנים, ולאחר מכן לא ניתן עוד לנצל את ההפסד לצורכי קיזוז מס. לכן, על המשקיעים לתכנן את מכירות ניירות הערך שלהם בצורה נבונה כדי להבטיח שהם מפיקים את המרב מההפרשות לקיזוז ההפסד.

היתרונות של הקיזוז

בעוד ששוק ההון מציע הזדמנויות רבות לרווח, זה בלתי נמנע שלפעמים, למשקיעים עלולים להיגרם הפסדים. היכרות עם השלכות המס של הפסדים אלו, במיוחד בהקשר הישראלי, יכולה לסייע בתכנון מס יעיל. על ידי הבנה כיצד ניתן לקזז הפסדים מול רווחים והתקנות ודרישות התיעוד הנלוות, משקיעים יכולים לנווט בנוף המס המורכב בצורה יעילה יותר ועלול להפחית את חבות המס שלהם.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

מס היטל השבחה

היטל השבחה משפיע על בעלי נכסים המבצעים פרויקטי בנייה המעלים את ערך הנכס שלהם. המס מוטל על שווי נכס עקב

קרא עוד »
סוגי תיקים במס הכנסה

מערכת המס מחלקת יחידים וגופים למקרי מס הכנסה ספציפיים על סמך מצבם התעסוקתי, פעילותם העסקית וקריטריונים נוספים. סיווגים אלו מסייעים

קרא עוד »
מס רכישה ילד נכה

הורים שזכאים על פי הנחיות המוסד לביטוח לאומי לקבלת גמלת ילד נכה, גם עשויים בתנאים מסוימים להפחתה במס רכישה ולתשלום

קרא עוד »
מס דיבידנד

החל משנת 2024, מסגרת המס סביב דיבידנדים בישראל בנויה כדי להבדיל בין בעלי מניות בודדים, בעלי מניות מהותיים (המחזיקים ביותר

קרא עוד »
פטור מס שבח

הפטור ממס שבח בישראל חל על מוכרי דירות מגורים בתנאים ספציפיים. כדי לקבל פטור, דירה חייבת להיות בנויה במלואה, בבעלות

קרא עוד »
תשלום מס שבח

כל מי שמוכר זכות במקרקעין ואינו פטור על פי הנחיות רשות המיסים, צריך לשלם מס שבח בתוך 60 ימים מתאריך

קרא עוד »
מס רכישה

מס רכישה הוא מס שמשלמים על רכישת זכות במקרקעין לפי החוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג 1963. המס משולם מהצד של הרוכש

קרא עוד »
מס על נדלן

המיסוי על נדל"ן נכון לשנת 2023 כולל מס רכישה, מס שבח, היטל השבחה ומס הכנסה על שכירות. בנוסף, מהות העסקה

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה