- Taxes-Refund -

מס רווחי הון – איך מחשבים ומהו המס?

נכון לשנת 2024, המס על רווחי הון הוא 25% ומשלמים אותו רק לאחר מכירה בפועל של הנכס. כמו כן, מס רווחי הון מחושב לפי הרווח הריאלי ולכן הוא מביא בחשבון את עליית המדד. לפי פקודת מס הכנסה, המס מוטל על מימוש סוגים שונים של נכסים ובהם פיקדון בבנק, ניירות ערך (כמו מניות או אגרות חוב), חברה ועוד.
מס רווח הון מתייחס למס המוטל על הרווחים שהושגו ממכירת נכסים, כגון ניירות ערך אבל גם פיקדונות בבנקים, חברה ומוניטין. בישראל שיעור המס הוא 25% מהרווח והוא ישולם רק לאחר מכירת הנכס. המס מחושב לפי הרווח הריאלי תוך התחשבות בעליית המדד.

שיעורי מס על השקעות בישראל

מס רווח הון מוטל על כל ישות שמוכרת נכס תוך גידול בהון שלה. את הגידול מחשבים לפי ההפרש שבין התמורה שהתקבלה במועד המכירה לבין המחיר בו הוא נרכש, או במילים אחרות "יתרת המחיר המקורי". כמו כן, כדאי להכיר את שיעור המס לכל סוג של נכס כדי להבין את ההבדלים בין שיעורי המס השונים:

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

מניות, אופציות ונגזרות:

ישראלים: 25% מס

זרים: 25% מס

מס רווחי הון

דיבידנדים מניירות ערך:

ישראלים: 25% מס

זרים: 15-25% מס (נגבים בדרך כלל במדינת המוצא)

אגרות חוב:

צמוד למדד: 25% מס

לא צמוד למדד ומק"מ – 15%

קרנות נאמנות:

מסלולים שחייבים לשלם מס בעצמם: 0% מס

פטור (הקרן לא משלמת מס): 25% מס

קרנות סל: 25% מס

הפקדות ותוכניות חיסכון:

צמוד למדד: 25% מס

לא צמוד למדד: 15% מס

איך המדד משפיע על רווחי הון?

אם רוכשים מניה ב-1,000 שקלים ושוויה עלה ל-1,100 שקלים לאחר שנה, בעוד המדד עלה ב-2.5%, רווח ההון החייב במס יהיה 75 שקלים, לא 100 שקלים. סכום המס לתשלום יעמוד על 25% מסכום זה, כ-19 שקלים.

ממתי מחשבים מס רווח הון?

מס רווחי הון חל מהשקל הראשון של הרווח הריאלי, גם אם הרווח הוא שקל אחד בלבד. מכשירי השקעה שונים חייבים במס רווחי הון, לרבות ניירות ערך ישראלים וזרים, דיבידנדים, תשלומי ריבית, קרנות נאמנות, תעודות סל, אופציות ואג"ח צמודות למדד. שיעור מס נומינלי של 15% חל על אגרות חוב ופיקדונות שקליים, ללא התחשבות במדד.

מה מאפיין מס רווחי הון מעל גיל 60?

הקלות בתשלום מס רווחי הון זמינות לגמלאים וליחידים בני 60 ומעלה. הקלות אלו כוללות הקלות מס, פטורים מלאים ושיעורי מס מופחתים בהתאם לרמת הכנסתם. ניתן לקזז הפסדים בבורסה גם כנגד מס רווחי הון.

מה כדאי לעשות כדי לנצל הטבות על מס רווחי הון מעל גיל 70?

כדי לנצל את הטבות המס הללו, על אנשים בני 60 ומעלה למלא דו"ח שנתי למס הכנסה באמצעות טופס 867 המסכם רווחים והפסדים לשנת המס. במידה ומגיעים לגיל 70 לדוגמא, ניתן לבדוק אפשרות להגיש בקשה ולקבל החזרי מס רטרואקטיביים. 

מס רווחי הון 2022 לעומת 2023

מס רווחי הון בישראל מוסדר במסגרת חלק ה' לפקודת מס הכנסה, החל על נכסים כגון פיקדונות בנקאיים, ניירות ערך ומוניטין. מס שבח מקרקעין מוטל על רווחי הון ממכירת מקרקעין. עד 2012 שיעור המס על רוב רווחי ההון בישראל עמד על 20%. אולם בעקבות המלצת ועדת טרכטנברג הועלה שיעור המס ל-25%. חלק מרווחי הון ממוסים בשיעור נמוך יותר של 15% לפי סעיף 91(ב)(3)(א) בפקודת מס הכנסה. סעיף זה מעניק הקלות במיסוי בגין רווחים מהלוואות לטווח קצר ומאג"ח שאינן צמודות למדד.

חישוב שיעור מס רווח הון לפי השיטות הקיימות בישראל

בישראל קיימות שתי שיטות לחישוב מס רווחי הון:

  • חישוב רווח נומינלי: שיטה זו אינה מתחשבת באינפלציה, תוך התמקדות בסכומים המושקעים. 
  • חישוב רווח ריאלי: שיטה זו מביאה בחשבון את האינפלציה ומחשבת את הרווח הריאלי, בניכוי העלייה במדד המחירים לצרכן.

מהו מועד המימוש שקובע שיעור מס רווח בשוק ההון?

מס רווחי הון בשוק ההון מחושב עם מימוש הרווח, כלומר בעת מכירת נייר ערך, משיכת כספי פיקדון או קבלת ריבית באג"ח. מס דיבידנד נגבה בנפרד ממס רווחי הון בעת חלוקת דיבידנדים. המס נגבה אוטומטית דרך חברי הבורסה בעת ביצוע מכירה או קבלת ריבית.

האם ניתן לשלם מס רווחי הון 2023 בשנה אחרת?

שיטת FIFO (First-In, First-Out) משמשת לחישוב המס, והפסדי הון נומינליים מתקזזים. מחזיקי ניירות ערך שנגרמו להפסדים במסחר יכולים לקזז הפסדי הון כנגד רווחי הון באותה שנת מס. עם זאת, לא ניתן להעביר רווחי הון בין שנים, וניתן להעביר הפסדי הון באמצעות הגשת דוח שנתי למס הכנסה ללא הגבלת זמן.

מה אפשר לעשות כדי לצמצם מס מניות או לקזז הפסדים?

מצד אחד, בשוק ההון אי אפשר כאמור להעביר הפסדים משנה לשנה. מצד שני, ניתן לקזז הפסד בתחילת השנה רק כנגד רווחים שהתממשו באותה שנה קלנדרית. קיזוז המס חל גם אם מתרחש אירוע מס עם מימוש רווחים לפני מכירת נייר ערך בהפסד בהמשך השנה. במקרה זה יוחזר המס ששולם בגובה מגן המס שנוצר.

מס רווח הון מניות וקיזוז בין מספר חברי בורסה

במעבר בין שנים, הקיזוז אינו מוחל אוטומטית על החשבון. במצבים כאלה ניתן לפנות לרשות מס הכנסה לצורך הקיזוז. יש לספק את דוח סיכום המס השנתי מחבר הבורסה שדרכו מבצעים את המסחר. כמו כן, ניתן לקזז עסקאות בין מספר חברי בורסה, כל עוד הן נמצאות תחת אותו נישום.

מס רווחי הון מניות לפי המדינה בה נמצאים

אזרחי ישראל מחויבים בתשלום מיסים על פי העיקרון האישי, ללא קשר למקום בו הופק הרווח. לפיכך, מי שסוחר באמצעות ברוקר זר חייב לדווח בסוף השנה על רווחים והפסדים מהשקעות בחו"ל לרשות מס הכנסה. זהו לא מאפיין ייחודי של מס רווחי הון מניות בישראל, אבל רבים אינם מודעים לקיומו. 

חישוב סכום המס עבור הנישום בצורה עצמאית

כדי לחשב את סכום המס, הפחת את סך ההפסדים מסך הרווחים לשנה נתונה. תשלום המס חל על היתרה. הקיזוז מתבצע ללא קשר לשיעור המס לכל מרכיב השקעה, ושיעור המס נקבע לפי מרכיב ההשקעה ממנו הופק הרווח. ברוב המקרים מבצעים חישוב עצמאי כדי לדעת מה גובה מס רווחי הון מעל גיל 70 וכאשר מגלים באיחור זכאות להחזר מס, אולם עדיף כמובן לעשות את זה מוקדם יותר. 

דוגמא לחישוב מס רווחי הון מעל גיל 60

במכירת אג"ח שקליות ברווח של 1,000 ש"ח ובמכירת מניות בהפסד של 400 ש"ח בשנה מסוימת, הסכום החייב במס יהיה 600 ש"ח. מאחר שהרווח נוצר מאיגרת חוב שקלית (לא צמודה למדד המחירים לצרכן), שיעור המס יעמוד על 15%, ולא 25%, שיחול אם הרווח יופק ממרכיב הוני. 

ניתן לקזז הפסדי הון כנגד כל רווח הון, למעט רווחים מהפקדות או תוכניות חיסכון הכוללות גם רווחי ריבית. אם מדובר על מס רווחי הון מעל גיל 60, תיתכן בכל מקרה זכאות לשיעור מס מופחת על הכנסות שלא מעבודה – כולל רווחי הון וריביות מפקדונות או תכניות חיסכון – אבל רק לפי גובה ההכנסות ומדרגות מס ההכנסה שנקבעו באותה שנה קלנדרית על הכנסות מיגיעה אישית. 

מהן מדרגות המס המשפיעות על אנשים מעל גיל 60?

נכון לשנת 2024, אנשים מעל גיל 60 שמרוויחים (ברוטו) עד 81,480 ש"ח משלמים שיעור מס מופחת של 10%. בהכנסה שנתית של 81,481- 116,760 ש"ח משלמים מס של 14% ובהכנסה של 116,761-187,440 משלמים מס של 20%. בנוסף, מי שמרוויחים ברוטו מעל 187,440 ש"ח כבר יחויבו במס רווחי הון רגיל ובכל מקרה לא מעל 25%. 

הטבות מס ליחידים מעל גיל 60

חוסכים בקופות גמל להשקעה בני 60 ומעלה המעוניינים למשוך כספים כקצבה חודשית ולא כסכום חד פעמי, פטורים מתשלום מס על רווחים שנצברו בקופה. יחידים שנולדו לפני 1949 (או בני זוגם) זכאים להחזר מס על הכנסת ריבית מפיקדון בנקאי או תוכנית חיסכון החל מגיל 67.

תיקון 190 להסדרת המס קובע מיסוי מופחת לבני 60 ומעלה, תוך הטלת מס נומינלי של 15% בלבד על רווחי הון במקום 25% הרגילים. החיסכון במס מותאם לאינפלציה. בנוסף, אם החוסך יבחר לקבל קצבה חודשית מהשקעתו, הוא לא ישלם מס רווחי הון.

שאלות ותשובות נפוצות

לפעמים ניתן לקזז הפסדי הון כנגד רווחי הון, מה שמפחית את חבות המס. ברוקרים וחברי בורסה מקזזים הפסדי הון כנגד רווחי הון שהתקבלו באותה שנת מס כדי למזער את חבות המס של משקיע. אם נמשכים הפסדים מעבר לאותה שנת מס, על הנישום להגיש דיווח לרשות מס הכנסה להחזרים.

כן, יחידים מעל גיל 60 זכאים להטבות מס שונות, כגון מיסוי מופחת על רווחי הון, פטורים למשיכת קצבה מקופות גמל להשקעה והחזרי מס על הכנסת ריבית למי שנולד לפני 1949.

בין 15% ל-25%, כאשר המס נגבה בדרך כלל במדינת המקור.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

עוסק מורשה

עוסק מורשה, כהגדרת רשויות המס בישראל, הוא בעצם עצמאי שמחזור העסקים השנתי שלו עולה על 120,000 ₪ נכון לשנת 2024.

קרא עוד »
מס היטל השבחה

היטל השבחה הינו מס הנגבות על ידי הרשויות המקומיות על עליית ערך הנכס הנובעת מתוספות בנייה מורשות, כאשר המס עומד

קרא עוד »
סוגי תיקים במס הכנסה

מערכת המס מחלקת יחידים וגופים למקרי מס הכנסה ספציפיים על סמך מצבם התעסוקתי, פעילותם העסקית וקריטריונים נוספים. סיווגים אלו מסייעים

קרא עוד »
מס רכישה ילד נכה

הורים שזכאים על פי הנחיות המוסד לביטוח לאומי לקבלת גמלת ילד נכה, גם עשויים בתנאים מסוימים להפחתה במס רכישה ולתשלום

קרא עוד »
מס דיבידנד

החל משנת 2024, מסגרת המס סביב דיבידנדים בישראל בנויה כדי להבדיל בין בעלי מניות בודדים, בעלי מניות מהותיים (המחזיקים ביותר

קרא עוד »
פטור מס שבח

הפטור ממס שבח בישראל חל על מוכרי דירות מגורים בתנאים ספציפיים. כדי לקבל פטור, דירה חייבת להיות בנויה במלואה, בבעלות

קרא עוד »
תשלום מס שבח

כל מי שמוכר זכות במקרקעין ואינו פטור על פי הנחיות רשות המיסים, צריך לשלם מס שבח בתוך 60 ימים מתאריך

קרא עוד »
מס רכישה

מס רכישה הוא מס שמשלמים על רכישת זכות במקרקעין לפי החוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג 1963. המס משולם מהצד של הרוכש

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה