- Taxes-Refund -

מס יסף – מס עשירים

מס יסף, המכונה לעתים קרובות "מס עשירים", יושם בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג בתגובה למחאה החברתית של 2011. נכון לשנת 2023 חל המס על הכנסה חייבת מעל 698,280 שקל בשיעור של 3%. המס מקיף צורות הכנסה שונות, לא רק משכורות, אלא גם רווחים מהשקעות בשוק ההון, שבח מקרקעין ורווחים מפרסים והגרלות.

מהו מס יסף 2023?

במידה והכנסתו החייבת של יחיד עולה על רף של 698,280 שקל בשנה, החוק מחייב להגיש דוח שנתי לרשויות מס הכנסה ולשלם מס של 3%. על מנת להבין את חבות המס המדויקת ולקבוע את הצורך בהגשת דו"ח שנתי, עודדו בעלי הכנסה גבוהה, ללא קשר למצבם התעסוקתי, להתייעץ עם רואי חשבון מקצועיים. זו לא הייתה דרישה חריגה בישראל, שבה חובת הגשת דוח שנתי למס הכנסה הייתה נפוצה בקרב כוח האדם שלה. למעשה, לפי פקודת מס הכנסה, כל תושב ישראל מעל גיל 18 בתחילת שנת המס היה חייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

מה הקשר בין מס עשירים לבין שיטת המיסוי בישראל?

שיטת המיסוי בישראל היא פרוגרסיבית, מה שמרמז ששיעור המס עולה ביחס לגובה ההכנסה החייבת. הכנסה זו היא הסכום שנותר לאחר ניכויים, קיזוזים ופטורים, המחולק ל"צעדים" מצטברים, כל אחד ממוסה באחוז משתנה. אחוז זה נתון לשינוי מדי שנה.

מהי סוג ההכנסה שעליה צריך לשלם מס יסף?

מס יסף מגדיל את שיעורי המס שמשלמים בעלי הכנסות גבוהות. פקודת מס הכנסה סיווגה את ההכנסה לשני סוגים עיקריים – אישיים ולא אישיים, תוך הקצאת מדרגות מס ושיעורי מס ייחודיים לכל אחד. ההכנסה האישית נבעה מעבודה בשכר, בעוד שההכנסה הלא אישית כללה השתכרות ממקורות שאינם תעסוקתיים כגון השכרת דירות.

מס יסף

מה קובעת פקודת מס הכנסה לגבי מס עשירים?

סעיף 131 לפקודת מס הכנסה פירט את חובות המשתכרים הגבוהים, תוך ציון כי על העוברים את רף ההכנסה החייבת להגיש דו"ח שנתי ולשלם את המס הנוסף עם הגשת דו"ח הכנסתו לשנת המס. 

סעיף 8(ג) לפקודה מאפשר לחלק הכנסות מסוימות על פני שנים מרובות, כמו עם מענקי פרישה או פטירה, הפרשי שכר, דמי פדיון חופשה וסכומים שהתקבלו בשל היוון קצבה. מנגד, מס יסף חל גם על הכנסה החייבת בשיעור מס מוגבל או סופי, כגון הכנסה משוק ההון, דיבידנדים והכנסות משכירות החייבות במס של 10% לפי סעיף 122 לפקודה.

איך מחשבים מס יסף – מס עשירים?

בעת חישוב ההכנסה החייבת לצורכי מס, חלוקות אלו עשויות לשנות את סכום ההכנסה החייבת, לנכות את החלק שחולק לשנה אחרת מההכנסה החייבת בשנה שבה ההכנסה התקבלה, ולהוסיף אותה לשנת המס שאליה הייתה ההכנסה המחולקת. 

עם זאת, סעיפים 91(ה) לפקודה ו-48א(ה) לחוק מיסוי מקרקעין, אשר אפשרו חלוקת רווח הון ריאלי ושבח ריאלי על פני תקופה של 4 שנים או תקופת הבעלות בנכס (הקצרה מביניהם), לא מפחיתים את המס הנוסף החל על סך רווח ההון הריאלי או השבח הריאלי.

איך מצמצמים מס עשירים באופן חוקי?

פקודת מס הכנסה כוללות כאמור הוראות שמאפשרות ליחידים לפזר את הכנסתם על פני שנים מרובות, מה שעשוי להפחית את חבות המס שלהם. הכוונה בעיקרה לסעיף 8(ג), חלה על מספר סוגי הכנסות, ולמעשה התייחסה אליהן כאילו הן מחולקות על פני שנים רבות, ובכך הפחיתה את הסכום השנתי שהתקבל. מנגנון זה היה מועיל במיוחד עבור הכנסות חד פעמיות, אשר הושגו במשך שנות מס מרובות. פרקטיקה זו עלולה להביא לכך שהכנסה שנתית תרד מתחת לסף המס הנוסף, ובכך עשויה להסיר לחלוטין את הצורך בתשלום המס הנוסף.

מהי ההכנסה שעליה מדווחים לרשות המיסים לפני שמשלמים מס יסף?

היקף ההכנסה המזכה בפריסה זו כלל הפרשי שכר או פנסיה, דמי פדיון חופשה, מענקי עבודה, מענקי פרישה, פדיון ימי מחלה, פיצויי פיטורים, מענקי מוות וסכומים שהתקבלו מהיוון קצבה. ניתן לפרוס אותם על פני תקופה של 6 שנים או על כל תקופת הזכאות, הקצר מביניהם. עם זאת, להוראה זו היו מגבלות, שכן היא לא חלה על כספים שהתקבלו מדיבידנדים, שבח או רווחי הון, ובכך הגבילה את הפוטנציאל שלה להפחית את חבות המס הכוללת.

האם משלמים מס עשירים על נכס מקרקעין?

מס שבח חל כאשר נכס, בדרך כלל מקרקעין, נמכר במחיר הגבוה מהעלות המקורית שלו. מס זה חל על ההפרש בין עלות הנכס לסכום המתקבל ממכירתו, אך רק מעל רף מסוים. הנישום יחויב בתוספת המס בשני תנאים: ראשית, מחיר הנכס עובר את תקרת הפטור, שנקבעה כיום על 4,615,245 ש"ח, ושנית, חל מס שבח המשתמע מכך שלא ניתנים פטורים. אם מתקיימים תנאים אלו וכל הכנסתו של האדם חוצה את רף המס הנוסף, יהיה עליו לשלם מס נוסף של 3% לצד מס שבח.

שאלות ותשובות נפוצות

מס יסף, המכונה גם "מס עשירים", הוא מס נוסף המוטל על בעלי הכנסה שעולה על 698,280 שקל בשנה או כ-54 אלף ש"ח בחודש ומעלה. המס נוסף על המס שמוטל ממילא על הכנסות ממקורות שונים, אך הוא חל רק על מה שמעל התקרה.

צורות הכנסה שונות, לרבות משכורות, רווחים מהשקעות בשוק ההון, שבח מקרקעין ואף רווחים מפרסים והגרלות.

אם ההכנסה היא ממשכורת או קצבה, המשלם מטפל ברשויות המס והנישום מקבל הכנסה לאחר ניכוי. עבור סוגי הכנסה אחרים, הנישום יכול לדאוג לתשלומי מקדמה באמצעות שובר תשלום אוטומטי או ישירות באתר מס הכנסה. כמו כן, חובה להגיש "דוח שנתי למס הכנסה" לרשות מס הכנסה.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

עוסק מורשה

עוסק מורשה, כהגדרת רשויות המס בישראל, הוא בעצם עצמאי שמחזור העסקים השנתי שלו עולה על 120,000 ₪ נכון לשנת 2024.

קרא עוד »
מס היטל השבחה

היטל השבחה הינו מס הנגבות על ידי הרשויות המקומיות על עליית ערך הנכס הנובעת מתוספות בנייה מורשות, כאשר המס עומד

קרא עוד »
סוגי תיקים במס הכנסה

מערכת המס מחלקת יחידים וגופים למקרי מס הכנסה ספציפיים על סמך מצבם התעסוקתי, פעילותם העסקית וקריטריונים נוספים. סיווגים אלו מסייעים

קרא עוד »
מס רכישה ילד נכה

הורים שזכאים על פי הנחיות המוסד לביטוח לאומי לקבלת גמלת ילד נכה, גם עשויים בתנאים מסוימים להפחתה במס רכישה ולתשלום

קרא עוד »
מס דיבידנד

החל משנת 2024, מסגרת המס סביב דיבידנדים בישראל בנויה כדי להבדיל בין בעלי מניות בודדים, בעלי מניות מהותיים (המחזיקים ביותר

קרא עוד »
פטור מס שבח

הפטור ממס שבח בישראל חל על מוכרי דירות מגורים בתנאים ספציפיים. כדי לקבל פטור, דירה חייבת להיות בנויה במלואה, בבעלות

קרא עוד »
תשלום מס שבח

כל מי שמוכר זכות במקרקעין ואינו פטור על פי הנחיות רשות המיסים, צריך לשלם מס שבח בתוך 60 ימים מתאריך

קרא עוד »
מס רכישה

מס רכישה הוא מס שמשלמים על רכישת זכות במקרקעין לפי החוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג 1963. המס משולם מהצד של הרוכש

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה