- Taxes-Refund -

מס על פיצויי פיטורין

כספי פיצויים פטורים ממס עד לתקרה של שכר חודשי אחד כפול מספר שנות העבודה, ולא יותר מ-13,310 ש"ח כפול מספר שנות העבודה. במידה והשכר המשמש בסיס לפיצוי נמוך מהסכום לעיל, ניתן לבקש פטור ממס הכנסה עד לתקרה של 1.5 משכורות לכל שנת עבודה.

פיצויי פיטורין בישראל

החוק בישראל קובע שפיצויי פיטורים מחויבים במס הכנסה. את המס על פיצויים מן הסוג הזה מחשבים כמו כל הכנסה אחרת, לפי מדרגות המס בשנת המס שבה הם משולמים בפועל. במילים אחרות, בשנה שבה העובד מקבל בפועל את כספי הפיצויים – מוסיפים אותם כעוד הכנסה של העובד וכך מחשבים את המס שהוא צריך לשלם.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

תנאים לקבל פטור מתשלום מס על פיצויי פיטורין

החדשות הטובות הן שניתן לקבל פטור ממס הכנסה. את הפטור מקבלים על מלוא הפיצויים במידה ומתקיימים שני תנאים: גובה הסכומים המשולמים אינו עולה על שכר חודשי אחד עבור כל שנת עבודה (לפי החודש האחרון) וגובה כל הסכומים המשולמים בפועל לא עובר את התקרה העומדת נכון ל-2023 על סכום של 13,310 ש"ח לכל שנת עבודה.

מהו הסכום הכולל שלפיו מחשבים את התנאי?

בשביל לחשב את התנאי הראשון בודקים את הסכום הכולל ששולם עם הפסקת העבודה (כולל פיצויי פיטורים, מענק פרישה, פדיון ימי מחלה, הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים שנמשכו מקופת הגמל). לאחר מכן, בודקים האם אינו עולה על משכורת חודשית אחת עבור כל שנת עבודה, על בסיס משכורת חודשית אחרונה.

מהי התקרה שעד אליה אפשר לקבל פיצויים בלי לשלם מס?

כאמור, בשביל לא לשלם מס על פיצויי פיטורין, הסכום הכולל ששולם עקב הפסקת עבודה צריך להיות עד התקרה של 13,310 ש"ח (נכון לשנת 2023) לכל שנת עבודה. אבל אם פיצויי הפיטורים מתחת לתקרה, ניתן לבקש תוספת פטור עד 1.5 משכורות לשנת עבודה, עד למקסימום של 13,310 ש"ח לשנה. פטור זה חל בין אם הפיצויים משולמים ישירות על ידי המעסיק או משוחררים מקופת גמל. במידה והפיצוי עולה על התקרה, ניתן לקבל פטור על החלק עד התקרה ולשלם מס על הסכום העודף.

מה כדאי לעשות כדי לא לשלם את המס על פיצויי פיטורין?

אם תפקידו את הפיצויים (כולם או חלקם) לקופת גמל, תוכלו לייעד אותם למשיכה עתידית (כפיצוי לאחר סיום עבודה אצל מעסיקים עתידיים או כקצבה חודשית לפנסיה). במקרה זה, לא תשלמו מס עם סיום העסקה, ותשלום המס יידחה ויחושב בעת משיכת הכספים מאוחר יותר, בהתאם לתנאים באותה עת.

מה הקשר בין תביעת פטור לבין הטבות מס עתידיות?

תביעת הפטור עשויה להשפיע על הטבות המס העתידיות על הפנסיה. במקרים מסוימים, אולי עדיף לא לקחת את הפטור (למשל, אם קיימות הטבות מס אחרות). מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס לפני ההחלטה.

מה לגבי כספים שכבר הופקדו בקופות גמל?

פטור ממס הכנסה יינתן גם למשיכת כספי פיצויים שכבר חויבו במס בעת ההפקדה לקופת הגמל (הפקדות העולות על השכר החודשי של העובד או 39,300 ש"ח בשנה). עם משיכה מקופת הגמל או הביטוח הפנסיוני יש לשלם מס רווח הון של 15% על סך הרווחים שנצברו, נכון לשנת 2023. לשם השוואה, מס רווח הון על רווחי מניירות ערך ומניות עומד נכון ל-2023 על שיעור גבוה יותר של 25%. 

איזה טופס צריך למלא כדי לקבל את הפטור?

למימוש הזכות לפטור, יש למלא טופס 161א' והגש אותו למעסיק ולקופת הגמל ממנה מושכים את הכספים. המעסיק או חברת ניהול הקרן ינכו את המס במקור מכל סכום העולה על התקרה ויועבר אליכם, או מהסכום המלא אם תבחרו שלא לנצל את הפטור.

מה כדאי לעשות עם היתרה בקופת הגמל?

במידה והפיצוי הכולל שלכם עולה על התקרה וחלקו או כולו מופקד בקופת גמל, תוכלו לחלק את הסכומים כך שהסכום שתקבלו לא יעלה על התקרה הפטורה. ניתן להשאיר את היתרה בקופה ולמשוך אותה כקצבה לאחר הגעה לגיל פרישה בהתאם לכללי המס לקצבאות.

איך אפשר לשלם את המס על פיצויי פיטורין?

כאשר פיצויי פיטורים חייבים במס הכנסה, ניתן לפרוס את המס על פני מספר שנים. אפשר גם לבחור שלא למשוך את כספי הפיצויים שהופקדו בקופת הגמל ולהוסיף אותם לכספי הפיצויים העתידיים שהופקדו על ידי מעסיק חדש. זה יאפשר למשוך את הכספים שנצברו בתום ההעסקה אצל המעסיק האחרון, בהתבסס על שיעורי המס ותקרת הפטור באותה עת.

מה ממליץ משרד האוצר לעשות עם פיצויי הפיטורים?

המס הוא לא השיקול היחיד שיש להתייחס אליו כאשר מקבלים בפועל כספי פיצויי פיטורין. בין היתר, משרד האוצר ממליץ לא למשוך פיצויי פיטורים מהביטוח הפנסיוני, שכן הם עלולים להפחית את קצבת הפנסיה החודשית ביותר משליש לאחר הפרישה ואף עלולים להפחית את הטבות המס שניתן לקבל עם הפרישה. כמו כן, רצוי להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס/פנסיה להכוונה מותאמת אישית.

שאלות ותשובות נפוצות

כן, פיצויי פיטורים יכולים להיות פטורים ממס הכנסה אם מתקיימים תנאים מסוימים.

כן, ניתן להשאיר את היתרה בקופה ולמשוך אותה כקצבה לאחר הגעה לגיל פרישה, בהתאם לכללי המס לקצבאות.

למלא טופס 161א ולהגישו למעסיק ולקופת הגמל ממנה הוא מושך את הכספים.

כי המשיכה עלולה להפחית את קצבת הפנסיה החודשית ואף עשויה להפחית את הטבות המס בפרישה.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

מס רכוש

מס הרכוש בישראל הוא מס המוטל על קרקע פנויה שאינה משמשת למטרות חקלאיות. זה כולל קרקע שבה לא ניתן היתר

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה