- Taxes-Refund -

משיכת תגמולים ללא מס

משיכת תגמולים ללא ניכוי מס אפשרית לבעלי הכנסות נמוכות, אם נקבעה למבקשים או לקרוביהם נכות רפואית קבועה בשיעור של 75% מינימום (רק במידה וזו נקבעה לאחר הפקדת הכספים הראשונה בקופה) או במקרה של הוצאות על טיפול רפואי לאדם המוגדר "קרוב" (בן או בת הזוג, הורה, הורי הורה, צאצאים ובני הזוג של כל אחד מהם) – בתנאי שהן עולות על 50% מהכנסות המבקשים או בני הזוג (כולל הוצאות בני הזוג של ה"קרוב").

החשיבות של משיכת תגמולים ללא מס

האפשרות להטבת מס הכנסה פטור ממס קופת גמל יכולה להיות שווה סכומי כסף גבוהים מאוד. עובדים עם הכנסה משולבת (כולל הכנסת בן/בת הזוג) של 5,571.75 ש"ח ומטה בחודש מסוים עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה בעת משיכת כספים מקופת גמל לפני מועד הפירעון. הורים לילדים מתחת לגיל 18 רשאים לזכות בפטור זה אם הכנסתם החודשית לא תעלה על 11,143.5 ש"ח.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

מצבים נוספים שמאפשרים משיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס

חוץ מאשר הכנסות נמוכות, עובדים עשויים להיות זכאים לפטור ממס בעת משיכת כספים מקופת גמל במקרים הבאים:

  1. עובדים או קרוביהם עם הוצאות רפואיות (למעט טיפולי שיניים) העולה על מחצית הכנסתם השנתית. 
  2. לעובדים שעבורם נקבעה נכות של 75% ומעלה לאחר פתיחת החשבון לקופת גמל. 
  3. עובדים עם קרובי משפחה שאובחנו עם נכות של 75% ומעלה. 
  4. עובדים בקופות גמל ותיקות ולא פעילות שיתרתם היא עד 8,000 ש"ח. 
  5. עצמאים שהפקידו לביטוח פנסיוני או הפסיקו לעבוד במקצועם, סגרו את העסק, הגיעו לגיל פרישה או שאין להם יותר הכנסה מהעסק או המסחר. 

התנאים עבור משיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס לבעלי הכנסות נמוכות

עובדים שהכנסתם המשולבת (כולל הכנסת בן/בת זוגם) בחודש מסוים אינה עולה על 5,571.75 ש"ח עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה בעת גישה למקורות קופות גמל לפני המועד. הורים לילדים שעדיין מתחת לגיל 18 יכולים לקבל פטור אם הכנסתם בחודש מסוים אינה עולה על 11,143.5 ש"ח.

משיכת תגמולים ללא מס

איך קובעים את סכום המשיכה הפטור ממס?

בקשת עמית קופת גמל למשיכת כספי תגמול ללא ניכוי מס כרוכה בהגשת בקשה לפקיד השומה. באופן עקרוני ולשם השוואה, משיכת כספים מקופת גמל לפני המועד החוקי מחייבת תשלום מס הכנסה בשיעור של 35%. עם זאת, עובדים יכולים להיות זכאים לגישה למשאבי קופות גמל לפני מועד הפירעון ללא מיסים אם הכנסתם החודשית לא תעבור את הרף המיועד:

  • 5,571.75 ש"ח (שכר מינימום) לעובדים ללא ילדים מתחת לגיל 18.
  • 11,143.5 ש"ח (פי שניים משכר המינימום) לעובדים עם ילד אחד או יותר מתחת לגיל 18.

סכום המשיכה הפטור ממס שווה להפרש בין הסף המיועד להכנסה החודשית של העמית עבור כל חודש הזכאות בתוקף. לכן יש הבדל בין מס הכנסה פטור ממס קופת גמל בין הנישומים ובגלל זה חשוב לבדוק גם את הנושא של בקשה לפקיד השומה למשיכת כספי פיצויים ללא ניכוי מס בצורה אינדיבידואלית. 

זכאות עבור משיכת כספי תגמולים ללא תשלום מס – לפי הכנסה

  • שכירים או עצמאים ללא ילדים מתחת לגיל 18 שהכנסתם המשולבת עם בן או בת הזוג אינה עולה על 5,571.75 ש"ח בחודש מסוים.
  • עובדים עם ילד אחד או יותר מתחת לגיל 18 שהכנסתם המשולבת עם בן/בת הזוג אינה עולה על 11,143.5 ש"ח בחודש מסוים.

תהליך מימוש הזכות לצורך משיכת קופת גמל פטור ממס

קודם מגישים בקשה לקופת הגמל באמצעות טופס בקשת עמית למשיכת כספי תגמול ללא ניכוי מס. בטופס זה, על המבקשים להצהיר על הכנסתם, הכנסת בן זוגם והכנסת ילדיהם הקטינים מכל מקור, תוך הקפדה שלא תעבור את הרף הרלוונטי. כמו כן, עליהם לרשום את הנכסים שלהם (כולל חשבונות בנק, חסכונות וקופות גמל) ולספק תיעוד תומך (למשל, דפי חשבון בנק).

תוך כמה ימים מתבצעת משיכת קופת גמל פטור ממס?

במידה והזכאות תאושר, פרטי המוטב יועברו למס הכנסה. בתוך 60 יום מתום החודש בו הוגשה הבקשה, תשלם קופת הגמל את ההפרש בין הסף לסכום ההכנסה לחשבונות המוטבים. הזכאות נשארת בתוקף חודשיים נוספים לאחר חודש ההגשה אלא אם נמסרה הצהרת חבר מתקנת או מס הכנסה יודיע על שינוי הזכאות. בתום כל תקופת זכאות (כל שלושה חודשים) יכולים החברים להגיש בקשה חדשה.

פטור במשיכת כספים לעמיתים הנושאים בהוצאות רפואיות גבוהות

אם לעמית נגרמים עלויות רפואיות משמעותיות עבור עצמו או עבור בן משפחה, הוא עשוי להיות זכאי למשוך כספים מקופת הגמל שלו לפני מועד הפירעון ללא מיסים. קריטריוני הזכאות כוללים:

אדם שכיר או עצמאי, בכל אחד מהמצבים הבאים:

  • הוצאות רפואיות (למעט טיפולי שיניים) ששילם העמית עבור עצמו במהלך שנת המס עולות על 50% מהכנסתו השנתית המשולבת עם בן/בת הזוג.
  • הוצאות רפואיות (למעט טיפולי שיניים) ששילם החבר עבור בן משפחה במהלך שנת המס עולות על 50% מההכנסה השנתית המשולבת של החבר, בן המשפחה הנהנה מההוצאות ושל שני בני זוגם.

בני משפחה כוללים בני זוג, הורים, סבים וסבתות, ילדים, ילדי בן זוג ובני זוג של קרובי משפחה אלה.

איך מקבלים פטור במשיכת כספים לעמיתים הנושאים בהוצאות רפואיות גבוהות?

כדי לממש זכות זו, על העמית למלא טופס בקשת עמיד מפקיד השומה אשר אמור לכלול:

  • סך ההוצאות הרפואיות ששולמו או ישולמו עבור החבר או בני משפחתו במהלך שנת המס.
  • סך ההכנסה השנתית של החבר, בן זוגם וילדיהם הקטינים.
  • סך ההכנסה השנתית של בן המשפחה ובן זוגם (אם פונים אליהם).

המסמכים התומכים הנדרשים כוללים:

  • אישורים מקוריים המאמתים הכנסות ונכסים לרבות קופות גמל אחרות.
  • אישורים מקוריים המפרטים מצבים רפואיים והוצאות עבור החבר או בן משפחתו.
  • הגש את הטופס והמסמכים למשרד השמאי המתאים. עם האישור יש לפנות לקופת הגמל עם האישור לבקשת המשיכה.

כספים שנמשכו אינם יכולים לעלות על ההוצאות הרפואיות שהוצאו.

פטור במשיכת כספים לאנשים עם נכות

למקרי נכות יש לצרף עותק פרוטוקול הועדה הרפואית הקובעת אחוזי נכות מהמוסד לביטוח לאומי או מהרשות לזכויות ניצולי שואה. במקרים אחרים יש לצרף תעודת "נאמן למקור" של גורם מוסמך המעידה על נכות רפואית על פי חוק. מבחינת התהליך עצמו, קודם מגישים את הטופס והתעודה למשרד השמאי (אם אין צורך בעותק "נאמן למקור", ניתן להגיש מסמכים באינטרנט או בפקס). לאחר האישור יש לפנות לקופת הגמל לבקשת המשיכה.

עם מי יוצרים קשר כדי למשוך את התגמולים מקופת הגמל על רקע נכות?

להגשת בקשה למשיכה יש ליצור קשר עם החברה לניהול קופות גמל ולמלא את טופס בקשת המשיכה המופיע באתר החברה. צרף העתק תעודת זהות של החבר ואסמכתא בנקאית או המחאה מבוטלת עם פרטי החשבון לצורך העברת כספים. 

את הבקשה ניתן להגיש גם לסניף של הבנק הפעיל של קופת הגמל בצירוף המסמכים הדרושים. הכספים יימשכו תוך 10 ימי עסקים מהגשת הבקשה. במקרה של עיכוב, הקרן תשלם ריבית פיגורים בשיעור פריים + 4.5%. לבירורים ניתן לפנות ליחידה לפניות הציבור ברשות שוק ההון בטלפון 3002*, זמינים בימים א'-ה', 09:00-16:00.

איך ממלאים את טופס 159?

משיכת קופת גמל ללא מס מותנית כאמור במילוי טופס 159. טופס 159א מעיד על בקשת עמית מפקיד השומה למשיכת כספי גמולים ללא ניכוי מס מקופת גמל קיימת, בהתאם לתקנות 34 ו-38 לתקנות מס הכנסה. בתוך הטופס הזה קיימים מספר סעיפים:

  1. פרטי העמית – שם משפחה, שם פרטי, מספר זהות, תאריך לידה, מצב משפחתי, מספר ילדים עד גיל 18, כתובת, מספר טלפון, כתובת דואר אלקטרוני ומספר טלפון נייד. אם העמית קטין, צריך למלא את פרטי האפוטרופוס החוקי שלו.
  2. פרטי החשבון בקופת גמל – בשלב השני ממלאים את פרטי החשבון בקופת הגמל. כאן צריך לציין לדוגמא את שם הקופה, מספר תיק הניכויים, סוג העמית בקופה (עצמאי או שכיר), תאריך הצטרפות לקופה, מספר חשבון וכמובן סכום המשיכה המבוקש.
  3. בקשות והצהרות – זהו השלב החשוב שעשוי לחייב את הנישום גם בעתיד. במידה וקיימת נכות רפואית יש להצהיר האם האדם חלה או נפגע לאחר שהיה לעמית בקופת הגמל ואיזה נכות רפואית צמיתה נקבעה לו. לחילופין, אפשר להצהיר על מצב דומה של "קרוב" במידה ורוצים לבצע משיכת תגמולים ללא מס בגין מימון הוצאות רפואיות, צריך לכתוב מה סך ההוצאות הללו וגם מה ההכנסות של המבקש ושל בן או בת הזוג. כמו כן, יש לכתוב מהם פרטי הקרוב שנקבעה לו נכות רפואית צמיתה או שלטובתו המבקש נושא בהוצאות הרפואיות.
  4. חתימות – החלק האחרון מוקדש למילוי תאריך, חתימה ושם מלא.

משיכת כספי פנסיה ללא תשלום מס

גם הנושא של מס הכנסה פטור ממס פנסיה יכול להיות רלוונטי לגברים ונשים, בגלל השווי הכספי הגבוה שלו. נכון לשנת 2023, את כספי הפיצויים ניתן למשוך עד תקרה מסוימת ללא תשלום מס. עם זאת, התקרה מורכבת משני גורמים: המשכורת עבור כל שנת עבודה או תקרה שקבע מס הכנסה, לפי הנמוך מביניהם. נכון לשנת 2023, תקרת הפיצויים הפטורה ממס עומדת על 13,310 ש"ח לכל שנת עבודה.

תוך כמה זמן מתבצעת משיכת קרן פנסיה ללא מס?

מבחינת משרד האוצר משיכת כספים ללא מס היא פעולה שעדיף להימנע ממנה כדי לשמור משאבים לתקופת הפרישה או למועדי חירום, אך משיכת קרן פנסיה ללא מס מתבצעת תוך לוח זמנים יחסית מהר. בדרך כלל משיכת הכספים נמשכת 4 ימים מהמועד שבו משלימים את הגשת הבקשה וצירוף הטפסים. 

האם משתלם למשוך כספי תגמולים?

מס על משיכת פנסיה ותגמולים הוא עניין מורכב. מחד, פטור ממס הכנסה פנסיה עשוי לחסוך 35% שנגבים מכל מי שמושכים את הכספים ללא זכאות לפטור והטבות. מאידך, גם במקרים של משיכת קופת גמל ללא מס צריך לזכור שגובה החיסכון יורד. 

שאלות ותשובות נפוצות

אפשר להגיש בקשת עמית מפקיד השומה למשיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס במערכת פניות הציבור באינטרנט, במשרד השומה לאחר זימון תור או בדואר.

בן או בת הזוג, הורה, הורי הורה, צאצאים ובני הזוג של כל אחד ואחת מהם.

אישור מקופת הגמל כולל סכום ומספר תיק ניכויים, פרוטוקולים רפואיים (בבקשה למשיכה בגין נכות, למעט אם מדובר בילדים מתחת לגיל 18) ומסמכים המאמתים הוצאות והכנסות (בבקשה למשיכת כספים עקב הוצאות רפואיות).

הוצאות טיפולי שיניים אינן נכללות בחישובי הזכאות.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

פטור מס הכנסה

פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות ניתן עבור בעלי תעודת עיוור, אנשים שהגישו לפני דצמבר 21 בקשה לקביעת נכות ונקבעה להם

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה