- Taxes-Refund -

תשלומי הורים במערכת החינוך

היכרות עם הבדלים בין סוגים שונים של תשלומים היא תנאי הכרחי עבור הורים שמתכננים תקציב למימון שנת לימודים של הילדים במערכת החינוך. מה נכלל בתשלומי החובה, מה ההבדל בין בתי ספר וגני ילדים ומה הסכום המצטבר? הנה כל התשובות

חוק לימוד חובה קובע שהלימודים בישראל הם בחינם. על אף זאת, הורים בארץ מבינים מוקדם מאוד שקיימים מספר סייגים בחוק לימוד חובה ושחלקם חלים גם על חוק חינוך ממלכתי. בגלל סייגים אלו, המדינה ומערכת החינוך רשאים לגבות תשלומים מהורים – בעיקר בגין שירותים תוספתיים שהם לכאורה מעבר ללימוד חינם שמתוקצב על ידי המדינה.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

 

הבדלים בין סוגים שונים של תשלומי הורים במערכת החינוך

הדבר שאותו הכי חשוב לזכור בנוגע לנושא של תשלומי הורים במערכת החינוך הוא שקיימים הבדלים בין הסוגים השונים. יתרה על כך, צריך להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי גביית תשלומי הורים ושכר לימוד במוסד חינוך רשמי לעומת מוסד חינוך שאינו רשמי.

לאחר מכן, ניתן להיכנס אל עובי הקורה על מנת להשוות בין סוגים שונים של תשלומי הורים במערכת החינוך למקצועות לימוד ברמה מוגברת, עבור תכניות לימוד נוספות תורניות ועבור מוסד חינוכי ניסויי וייחודי. מטבע הדברים, ככל שמסגרת החינוך אלטרנטיבית יותר – כך עולה חלקם של ההורים במימון שלה.

 

על מה ההורים צריכים לשלם?

מבחינת סוגים שונים של תשלומי הורים במערכת החינוך, ההבדל העיקרי הוא בין תשלום חובה, תשלומים עבור שירותי רשות, תשלומים עבור תכנית לימוד נוספת (מה שמכונה תל"ן) ותשלומים עבור רכישת שירותים מרצון.

 

מהם תשלומי חובה?

תשלומי חובה הם המוכרים ביותר בקטגוריה של תשלומי הורים במערכת החינוך. תשלומים אלו כוללים ביטוח תאונות אישיות לפי חוק לימוד חובה, כאשר המשמעות היא שההורה חייב לשלם גם אם הוא אינו נהנה מהשירותים שמקנה התשלום. במילים אחרות, על כל ההורים לשאת בתשלומי החובה – בלי קשר לשאלה האם הילד עבר תאונה והאם ההטבות נוצלו.

 

מהם תשלומים עבור שירותי רשות?

שירותי רשות בנויים מעט אחרת והם מבוססים על סעיף אחר בחוק לימוד חובה. כאן המשמעות היא שכל הורה רשאי להחליט שהילד שלו לא יצרוך את השירות המוצע, כמו גם לא ישלם תמורתו. בפועל, התשלומים מאושרים בכל שנה בוועדת החינוך של הכנסת ולכן הם אינם אחידים.

אלו תשלומי הרשות שמרכיבים את החלק הזה של תשלומי הורים במערכת החינוך:

  • תשלומים עבור סל תרבות
  • תשלומים עבור השאלת ספרי לימוד
  • תשלומים עבור טיולים
  • תשלומים עבור מסיבות רשמיות של המוסד החינוכי לאורך השנה
  • תשלומים עבור מסיבות סיום – בעיקר בשכבות גיל רלוונטיות
  • תשלומים עבור ועד הורים יישובי וארגון הורים מייצג ברמה הארצית

 

מהם תשלומים עבור תל"ן?

לא כל ההורים מודעים למאפיינים השונים של תשלומים עבור תכנית לימוד נוספת. הטעות הנפוצה גורסת שתחת תשלומי החובה יש גם את התשלומים הללו, אבל זה לא בהכרח המצב.

לפי סעיף רלוונטי בחוק חינוך ממלכתי וכל התקנות שנגזרות מתוכו, קיום תכנית לימוד נוספת והשתתפות התלמידים מותנים בהסכמה אישית של כל הורה והורה. בגלל שאין די בהסכמה של נציגות הורית, רק הורים שהסכימו לכך באופן אישי יוכלו לממן עבור הילדים שלהם את תכנית הלימוד הנוספת – כמו למשל צהרון לילדי הגנים. יתרה על כך, החוק קובע שגובה הגבייה בגין התל"ן יוגבל על ידי משרד החינוך ושתהיה לו תקרה מקסימאלית.

 

מהם תשלומים עבור רכישת שירותים מרצון?

אי אפשר לדבר על תשלומי הורים במערכת החינוך בלי להזכיר את הקטגוריה של רכישת שירותים מרצון. בין היתר, הכוונה כאן היא לעשות שימוש בתשלום הזה על מנת להוזיל באופן מרוכז מוצרים ושירותים שמיועדים עבור התלמידים, כדי לממן פרויקטים לימודיים מיוחדים או לצורך העשרת הלמידה.

אז מצד אחד, גם תשלומים עבור רכישת שירותים מרצון מותנים בהסכמה אישית וחתימה של כל הורה והורה. מצד שני, הורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך את השירות ולכן הוא גם לא יצטרך לשלם עליו.

 

מהם תשלומי הורים במערכת החינוך עבור גני ילדים?

חוק לימוד חובה חל מגיל 3 ועד גיל י"ב, אך תשלומים לגני ילדים מתבצעים באופן מעט שונה. מבחינת הדמיון בין בתי הספר והילדים, מה שבולט הוא שגם הורים לילדים קטנים משלמים תשלומי חובה בגין ביטוח תאונות אישיות ותשלומי רשות בחינוך הרשמי לרבות טיולים, מסיבות ואירועי תרבות.

מנגד, מה ששונה הוא שהורי ילדים בגילאי 3-4 נושאים בתשלומים נוספים כמו תל"ן והזנה רק במסגרת רכישת שירותים מרצון – או באופן פרטי. במילים אחרות, הורים לילדי גנים יכולים להחליט למשל שהם מוותרים על תשלומי תכנית לימוד נוספת, אך משתמשים במימון הזה על מנת לשלם לצהרון פרטי.

 

מה הגובה של תשלומי הורים במערכת החינוך?

הסכום המצטבר של תשלומי הורים במערכת החינוך משתנה כאמור מדי שנה. אף על פי כן, בתי הספר צריכים לקבל את אישור המפקח הכולל לגובה התשלומים עבור השירותים שאותם ההורים נדרשים לממן. לאחר מכן, על בתי הספר לפרסם את המחירים במערכת "אפיק" שפתוחה לציבור. חוץ מזה, בית ספר שלא קיבל אישור לגביית תשלומים באמצעות המערכת הזו גם לא רשאי לגבות את התשלום מההורים בדרכים אחרות.

לבסוף, כדאי לדעת שקיימת חובה לשתף בפעילות התלמידים גם כאלה שההורים שלהם לא יכולים לשלם בגלל קשיים כלכליים. במקרים אלו, מי שאחראי על מציאת הפתרונות הם הרשות המקומית והנהלת בית הספר. במקביל, יש מלגות של משרד החינוך שתפקידן לסייע. במידה ורוצים לקבל את המלגה, ניתן לפנות אל משרד החינוך באמצעות בית הספר – דרך המזכירות או באתר.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה