- Taxes-Refund -

תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית

היכרות עם האופן שבו מגישים תביעה כדי לקבל קצבת זקנה, יכולה לסייע לכל מי שמעוניין למצות את הזכויות שלו מול המוסד לביטוח לאומי. בנוסף, כדאי להכיר את הנהלים עבור תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית, ובמידת הצורך להתייעץ עם בעלי מקצוע. הנה כל הפרטים

קבלת קצבת אזרח ותיק היא אחת הזכויות הבולטות שאותן ניתן וכדאי לממש מול המוסד לביטוח לאומי. בשביל לקבל את הקצבה, יש צורך להגיש תביעה בסמוך ליום שבו מגיעים לגיל המזכה בקצבה. למעשה, כבר חודש לפני שמגיעים לגיל הפרישה אמורים במוסד לביטוח לאומי לשלוח לכל אזרח באופן יזום את התביעה לקצבת אזרח ותיק, ישירות אל הכתובת שמופיעה במשרד הפנים.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

התביעה הנשלחת על ידי המוסד לביטוח לאומי כוללת בתוכה את הפרטים האישיים של האזרח ויכולה להקל משמעותית על תהליך מיצוי הזכויות. כמו כן, עבור נשים מצרפים דף שבו מציינים את תקופות הביטוח שנצברו.

 

מהו תשלום רטרואקטיבי ולאיזה תקופה הוא מתייחס?

הגשת התביעה לאחר 12 חודשים מהמועד שבו מגיעים לגיל פרישה מאפשרת לקבל מהמוסד לביטוח לאומי את הקצבה עבור כל 12 החודשים שעברו. זהו התשלום הרטרואקטיבי, כי הוא חל על 12 חודשים אחורה לכל היותר מיום הגשת התביעה.

במידה ומגישים את התביעה לאחר ההגעה לגיל הזכאות, נציגי המוסד לביטוח לאומי בוחנים את הזכאות לתקופה של עד 48 חודשים רטרואקטיבית מיום הגשת התביעה. בתוך כך, במוסד לביטוח לאומי מאפשרים מצב שבו שנה אחת יכולה גם להיות בתוך גיל הפרישה ובכפוף להכנסות.

 

מה המשמעות של תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית?

אפשר לקחת דוגמא על מנת להבין לעומק את המשמעות של תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית ואת היתרונות של הגשת התביעה כמה שיותר מוקדם. לפי דוגמא כללית, גבר בן 72 למשל יכול להגיש תביעה ולקבל את הקצבה עבור שנתיים – 24 חודשים – רטרואקטיבית. זה יהיה לפי חישוב של מועד הגשת התביעה ועד למועד הגעת הגבר לגיל הזכאות שהוא 70.

חוץ מזה, אותו גבר יקבל קצבה עבור 12 חודשים, או במילים אחרות שנה, בגין התקופה שבין גיל הפרישה לגיל הזכאות. כאן, הסיבה לקצבה הרטרואקטיבית היא שהשנה הזו נמצאת בתוך 4 השנים (48 חודשים) שנספרים ממועד הגשת התביעה. עם זאת, חשוב לציין שאת התביעה הזו ניתן יהיה למצות רק אם עומדים במבחן ההכנסות.

 

מה ההבדל בין הגילאים המזכים בקצבה?

חשוב להבהיר את האופן שבו מחשבים במוסד לביטוח לאומי את ההבדל בין גיל הפרישה לבין גיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק. בפועל, יש הבדל בין הגילאים הללו והגעה לכל אחד מהם מגלמת בתוכה הטבות מעט שונות.

כל אזרח שמגיע לגיל הפרישה זכאי לקבלת קצבת אזרח ותיק, כל עוד הוא עומד במבחן ההכנסות, כאשר ההכנסה מפנסיה אינה נלקחת בחשבון. גיל הפרישה אצל גברים עומד נכון להיום על 67 שנים, בעוד אצל נשים הוא עומד על 62 שנים.

לשם השוואה, גיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק כבר מאפשר לקבל קצבה בלי קשר להכנסות. גם אם אזרחים לא היו זכאים לקצבת אזרח ותיק בגיל הראשון, שהוא גיל הפרישה, על רקע הכנסות גבוהות – הם יכולים על פי חוק לדרוש את קצבת האזרח הוותיק ברגע שבו הם מגיעים לגיל הזכאות:  שעומד נכון להיום על 70 אצל גברים בהתאם לתאריך הלידה אצל נשים.

 

איך מחשבים את גיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק עבור נשים?

החישוב לגיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק עבור נשים מעט מורכב יותר, כי הוא כולל בתוכו התייחסות אל תאריך הלידה. הנה למשל הפרמטרים המרכזיים שמשפיעים על האופן שבו מחשבים את גיל הזכאות הזה:

  • נשים שנולדו עד יוני 1939 זכאיות לקצבה בגיל 65
  • נשים שנולדו אחר כך ועד אוגוסט 1939 זכאיות לקצבה בגיל 65 ו-4 חודשים
  • נשים שנולדו עד אפריל 1940 זכאיות לקצבה בגיל 65 ו-8 חודשים
  • וכן הלאה…

לשם השוואה, נשים שנולדו החל מחודשי מאי 1950 כבר זכאיות לקצבה בגיל 70, כמו אצל גברים. בכל מקרה, לרשות האזרחים עומד מחשבון של המוסד לביטוח לאומי שבאמצעותו ניתן לדעת גם את גיל הפרישה וגם את גיל הזכאות לקבלת אזרח ותיק.

 

אך מגישים תביעה לתשלום קצבת זקנה – רגילה או רטרואקטיבית?

ההנחיות של המוסד לביטוח לאומי לגבי האופן שבו מגישים תביעה עבור תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית פחות או יותר ברורות. בשביל להגיש תביעה כזו בצורה רגילה או רטרואקטיבית, צריך לצרף מידע על ההכנסות.

ההבדל העיקרי הוא כמו תמיד בין עובד שכיר, עובד עצמאי או אנשים שיש להם הכנסה אחרת. אצל עובד שכיר, יש לצרף אל כתב התביעה בגין תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית תלוש שכר אחרון ואישור מהמעסיק על סיום או צמצום העבודה. אצל עצמאיים, מספיק להגיש את התביעה יחד עם הצהרה על הכנסות.

במידה וקיימת הכנסה אחרת, יש לצרף אל התביעה אישור רלוונטית – כמו למשל חוזה שכירות או הכנסה מריבית או דיבידנד. אם רוצים, ניתן גם לבצע בדיקת זכאות לתוספת עבור בן או בת זוג ולצרף מידע ואישורים על ההכנסות שלהם.

 

עם מי מתייעצים לגבי תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית?

כל התנהלות מול המוסד לביטוח לאומי יכולה להיות מגובה בידע מקצועי. בשביל למצות את הזכויות מול אחד המוסדות החברתיים החשובים ביותר בישראל, אפשר למשל להתייעץ עם עורך דין או עם חברות שמתמחות בכך.

אבל בין לבין, חשוב גם להכיר לעומק את האופן שבו מנוסחות התקנות ולעקוב אחר השינויים בהן. ספציפית עם תשלום קצבת זקנה רטרואקטיבית, השינויים יכולים לבוא לידי ביטוי בגיל הפרישה, בגיל הזכאות או במבחן ההכנסות.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה