- Taxes-Refund -

תשלום הוצאות לאפוטרופוס

כל אפוטרופוס עשוי לשלם מכספו עבור מילוי תפקידו וכדי למלא את חובתו כלפי אדם אחר שהוא אפוטרופסו. במקרים כאלה, ניתן לדרוש תשלום הוצאות וכדאי להכיר את האופן שבו מתייחס לכך החוק בישראל

אפוטרופוס יכול להיות אדם פרטי או עמותה, שממונים על ידי בית המשפט במטרה לדאוג לעניינים של מי שאינם מסוגלים לעשות את זה בצורה עצמאית ובעצמם. מתוקף אותו מינוי של בית המשפט, אפוטרופוס נדרש לייצג את האדם בכל פעולה ובכל עניין – לפי הסמכות שניתנה לו. במקביל, על כל אפוטרופוס לשמור על טובת אותו אדם ולהגן עליו.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

הורים למשל הם אפוטרופוסים טבעיים של ילדים קטינים שעדיין לא מלאו להם 18. אבל במקרים אחרים, אפוטרופוס יכול להיות אדם אחר שהוא אינו קרוב משפחה של מי שהוא אפוטרופסו. בכל מקרה, החוק הרלוונטי שדן בזכויות, בחובות וגם בהוצאות של אפוטרופוס הוא חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

 

מתי אפוטרופוס יכול לדרוש החזר הוצאות?

תשלום הוצאות עבור הוא נושא מורכב וחשוב יותר מכפי שנהוג לשער. קודם כל, החזר הוצאות מן הסוג הזה היא דרישה לגיטימית לחלוטין של אפוטרופוס. יתרה על כך, יכול להיות מצב שבו אפוטרופוס יידרש לשלם מכספו עבור מילוי תפקידו וכדי למלא את חובתו כלפי אדם אחר. במקרים כאלה, יש צורך להסדיר ולנהל באופן מבוקר את הנושא של תשלום הוצאות עבור כל סוג של אפוטרופוס.

באופן עקרוני, תשלום הוצאות עבור אפוטרופוס חל על הוצאות סבירות בלבד. בשביל לבחון מהן אותן הוצאות סבירות ומה חורג מתחום הסביר, אפשר להשוות את סכום ההוצאות שנדרש על ידי כל אפוטרופוס למה שמקובל בתחום. מבחינת החוק, העיקרון קובע שהאדם שהוא אפוטרופסו גם אמור לשאת באותן הוצאות סבירות שקשורות באפוטרופסות.

 

מה מקור המימון של תשלום הוצאות לכל אפוטרופוס?

אפוטרופוס רשאי להחזיר לעצמו הוצאות סבירות מתוך הנכסים והרכוש של אדם שהוא אפוטרופסו. חשוב להבין שברוב המקרים, מינוי של אפוטרופוס נועד מלכתחילה על מנת למלא את תפקידם של אנשים אחרים שהם בני משפחה או קרובים של אותו אדם. אבל בהיעדר זמינות או התאמה של אותם אנשים, בהחלט ייתכן מצב שבו אפוטרופוס יהיה אדם זר.

במילים אחרות, הגישה אל רכושו ונכסיו של אדם שהוא אפוטרופסו היא חלק בלתי נפרד מהאופן שבו צריך לממן את תשלום ההוצאות. מצד אחד, אי אפשר לצפות מכל אפוטרופוס לשאת בנטל ההוצאות בנוסף לשאר מטלותיו. מצד שני, צריך למנוע גישה בלתי מוגבלת של אותו אפוטרופוס אל הנכסים ואל הרכוש של אדם שהוא אפוטרופסו.

 

האם אפוטרופוס יכול לקבל שכר?

עוד נושא שקריטי להבהיר כולל את ההבדל בין תשלום הוצאות לכל אפוטרופוס לבין השכר הקבוע שלו. בית המשפט רשאי בין היתר לקבוע כי יינתן לכל אפוטרופוס שכר, אך רק אם הוא מוצא זאת לנכון בנסיבות העניין שנוצר.

מי שמשלם את השכר של אפוטרופוס הוא האדם שמונה לו אפוטרופוס. בנוסף, אפוטרופוס רשאי לקבל את שכרו מתוך הנכסים של האדם שהוא אפוטרופסו. אז גם פה, הדגש הוא על ניסיון ליצור איזון בין גישה של אפוטרופוס אל הנכסים של האדם – לבין מימון תקין של השכר ושל ההוצאות שבהן הוא צריך לשאת.

 

איך אפוטרופוס יכול לממש את זכותו לקבל שכר והחזר הוצאות?

מבחינה טכנית, התהליך שבו אפוטרופוס יכול לממש את הזכות שלו לקבל שכר קבוע לפי קביעת בית המשפט לאחר מכן גם החזר הוצאות הוא פשוט יחסית. בתהליך הזה ישנם מספר שלבים, שאותם כל אפוטרופוס צריך למלא:

  • הגשת בקשה לקביעת שכר אפוטרופוס עבור בית המשפט שמינה אותו
  • צירוף שני עותקים של טופס הבקשה
  • העברת הבקשה אל אפוטרופוס כללי, שקובע את עמדתו בנושא בהתחשב בהיקף העבודה של המבקש ולפי הדוחות שהוגשו לו
  • הודעה של האפוטרופוס הכללי על עמדתו לבית המשפט
  • קביעת שכר לאפוטרופוס

 

מה ההבדל בין גובה ההוצאות לבין גובה השכר של אפוטרופוס?

תשלום הוצאות לכל אפוטרופוס תלוי בהוצאות שאותן הוא באמת שילם. לעומת זאת, את שיעורי השכר לכל אפוטרופוס קובעים בהתאם למקום המגורים של האדם שמונה לו אפוטרופוס. אם מדובר למשל על דיור בקהילה, לרבות מגורים בדיור מוגן או בפנימייה לקטינים, שיעור השכר יהיה שונה מאשר במקרים שבהם מדובר על דיור במעון, משפחות אומנה, מוסד סיעוד וכן הלאה.

 

הבדלים בין שכר אפוטרופוס

נכון לשנת 2021, מינוי אפוטרופוס לענייני רכוש ולעניינים אישיים יאפשר לכל אפוטרופוס לקבל בחודשיים הראשונים שכר של 1,306 ש"ח במידה ומדובר על מגורים בקהילה – לעומת שכר של 1,236 ש"ח על תשלום מרבי כאשר המגורים של האדם שמונה לו אפוטרופוס הם במעון.

החל מהחודש השלישי השכר מעט יורד, אך עדיין יש הבדל בין תשלום מרבי כשהמגורים בקהילה לבין תשלום מרבי כשהמגורים במעון. בנוסף, הבדל אחר בין גובה השכר של אפוטרופוס בא לידי ביטוי לפי סוג המינוי:

  • מינוי לענייני רכוש ולעניינים אישיים
  • מינוי לענייני רכוש בלבד
  • מינוי לעניינים אישיים בלבד

 

מה עומד מאחורי עיקרון תשלום הוצאות לאפוטרופוס?

מכל האמור לעיל אפשר להבין את העיקרון המנחה את בתי המשפט, הן בבואם לקבוע את המנגנון עבור החזר הוצאות לכל אפוטרופוס והן בבואם להחליט על השכר שאותו הוא יקבל בגין השירות שהוא מספק.

בכל אחד מהמקרים האלה, בתי המשפט מצפים מאדם שמונה להיות אפוטרופוס למלא את חובותיו – אך בלי שהוא יצטרך לשלם עליהם מכיסו. לכן, כל אפוטרופוס יכול לדרוש החזר הוצאות ולהגיש בקשה מסודרת על מנת לקבל שכר קבוע לאורך תקופת המינוי ולפי היקף העבודה ותחומי אחריותו.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה