- Taxes-Refund -

מדריך סיוע למבוגר שהפך לסיעודי

מבוגרים רבים נמצאים בקבוצת סיכון להתפתחותן של מחלות שונות, אשר עלולות לפגוע ביכולתם להתנהל באופן עצמאי בחיי היום יום. בנוסף, גם פציעות שונות בגיל מבוגר עלולות להוביל לפגיעה חמורה יותר מאשר בגיל צעיר, ולהיכרך בתהליך שיקום ארוך.

מבוגרים אשר סובלים מפגיעה אשר מחבלת בהתנהלותם היום יומית יכולים להיות מוגדרים כסיעודיים ועליהם לזכות לסיוע והטבות שונות. מה הסיוע שניתן למבוגר אשר הפך לסיעודי? על כך בכתבה הבאה.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

התחלת התהליך – עוד במהלך האשפוז בבית החולים

כיוון שתהליך ההכרה באדם כמי שזקוק לסיעוד הוא ארוך ומורכב, במקרים רבים מומלץ להתחיל את התהליך מיד לאחר האירוע הראשוני. ברוב המקרים, לאחר האירוע הראשון המבוגר יהיה באשפוז ובטיפול בבית החולים.

כבר בשלב הזה, כדאי לבחון את אפשרויות השיקום והסיעוד ולהשיג את האישורים הנדרשים על מנת ליצור רצף טיפולי בין האשפוז לתהליך השיקום והסיעוד. להלן מספר פעולות מומלצות בתהליך האשפוז:

  • האחות המקשרת – בכל בית חולים נמצאת אחות מקשרת בין בית החולים לקופת החולים. יש לפנות אליה במהלך האשפוז על מנת להסדיר את כל נושאי השיקום לפני השחרור מבית החולים.
  • גמלת סיעוד – אחד הכלים החשובים ביותר עבור מבוגרים סיעודיים הוא גמלת הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי (עליה יורחב בהמשך). כבר במהלך האשפוז כדאי להתחיל בתהליך הבקשה לגמלת סיעוד. יש לבקש מצוות בית החולים סיכום ביניים של האשפוז וכן לצרף חוות דעת של רופא מומחה בתחום הפגיעה.
  • שירותי טרום סיעוד – במקרים בהם התביעה לקבלת גמלת סיעוד מול המוסד לביטוח לאומי מתעכבת ויש צורך מיידי בסיוע ניתן לפנות לחברות פרטיות שונות המציעות שירותי טרום סיעוד. חברות אלו עובדות בשיתוף עם המוסד לביטוח לאומי ומאפשרות קבלה של 6 שעות סיעוד שבועיות או יותר למשך חודש שלם ללא תשלום. אפשר להסתייע בעובדת הסוציאלית של בית החולים על מנת למצוא את החברה המתאימה.
  • שיקום במסגרת אשפוז – במקרים מסוימים ניתן לקבל שירותי שיקום במסגרת תהליך האשפוז בבית החולים. מדובר בשיקום למשך 3 חודשים לכל היותר וניתן לקבלו הן בבית החולים והן בבית חולים אחר על פי הצורך.
  • מקרים מיוחדים – במקרים בהם המבוגר מוגדר גם כניצול שואה או חלק ממשפחה שקולה בטיפול מערכת הביטחון, ניתן לקבל שעות סיעוד והטבות אחרות דרך משרד הביטחון או דרך הקרן לרווחה לנפגעי שואה בישראל.

גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי

הכלי המשמעותי ביותר בסיוע לאדם שהפך לסיעודי הוא גמלת הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי. מדובר בגמלה המאפשרת קבלה של שירותים שונים ומגוונים הנדרשים עבור אנשים סיעודיים כאשר בחלק מהמקרים אפשר לקבל את הגמלה או חלקים ממנה בכסף בהתאם לסוג הגמלה והתנאים המיוחדים. על מנת להיות זכאים לגמלת סיעוד, יש לעמוד בתנאים הבאים:

  1. תושב ישראל אשר הגיע לגיל פרישה.
  2. מגורים בקהילה – בבית או בדיור מוגן.
  3. אי קבלה של גמלאות נוספות כמו גמלת שירותים מיוחדים, קצבת סיוע לנפגעי עבודה בעלי נכות, גמלה לטיפול אישי וכן הטבות ממשרד הביטחון המהוות כפל עם שירותי גמלת הסיעוד.
  4. עמידה במבחן תלות.
  5. עמידה במבחן הכנסות.

סוגי גמלאות סיעוד

גמלאות הסיעוד הניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי מחולקות למספר דרגות על פי חומרת המצב של אותו אדם.

סוג הגמלה אפשרויות נוספות שעות טיפול שבועיות גמלה בכסף
גמלת סיעוד רמה 1 מאפשרת לבחור בין גמלה בכסף, שעות טיפול שלא כוללות טיפול בבית או שילוב הכולל טיפול בבית עם שירותים נוספים. 9 יחידות שבועיות ללא טיפול בבית או 5.5 עם טיפול בבית. עד 1,408 ש״ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 2 בהעסקת מטפל צמוד ובתנאים מסוימים ניתן לקבל את כל הגמלה בכסף – 2,047 ש״ח. 10 שעות טיפול שבועיות. עד 4 יחידות בכסף – 804 ש״ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 3 בהעסקת מטפל צמוד ובתנאים מסוימים ניתן לקבל את כל הגמלה בכסף – 2,456 ש״ח. 12 שעות טיפול שבועיות. עד 4 או 5 יחידות בכסף – 804 או 1,024 ש״ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 4 בהעסקת מטפל צמוד ובתנאים מסוימים ניתן לקבל את כל הגמלה בכסף – 3,275 ש״ח. 16 שעות טיפול שבועיות. בין 4 ל- 7 יחידות בכסף – 804 עד 1,433 ש״ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 5 בהעסקת מטפל צמוד ובתנאים מסוימים ניתן לקבל את כל הגמלה בכסף – 3,889 ש״ח. 19 שעות טיפול שבועיות. בין 4 ל- 8 יחידות בכסף – 804 עד 1,638 ש״ח בחודש.
גמלת סיעוד רמה 6 בהעסקת מטפל צמוד ובתנאים מסוימים ניתן לקבל את כל הגמלה בכסף – 4,913 ש״ח. 24 שעות טיפול שבועיות. בין 4 ל- 10 יחידות בכסף – 804 עד 2,047 ש״ח בחודש.

 

מבחני תפקוד לקבלת גמלת סיעוד – מבחן תלות ADL

במקרים מסוימים, הגשת המסמכים הרפואיים למוסד לביטוח לאומי לא מספיקה על מנת להוכיח שהאדם אכן מצוי במצב סיעודי והמוסד לביטוח לאומי יבקש לערוך בדיקת תפקוד בביתו של המבקש. המבחן יערך על ידי אחות או פיזיותרפיסט ויתואם מראש עם מבקש הגמלה, בדרך כלל כשבועיים אחרי קבלת טופס התביעה.

ניתן לבקש שהבדיקה תיערך בנוכחות אדם נוסף – בן משפחה או אדם אחר והדבר הכרחי במקרים בהם המצב הסיעודי נובע מירידה בתפקוד הקוגניטיבי של אותו אדם. במהלך הבדיקה, יתבקש הנבדק לבצע מספר פעולות שונות הקשורות בסדר יומו השגרתי.

הוא יתבקש לקום ממצב של שכיבה לישיבה ולעמידה, להתלבש, לשטוף פנים וכן לחמם אוכל ולהגישו לשולחן. בנוסף, הנבדק יתבקש לספר מספר פרטים על חייו – האם הוא נעזר בעזרים מסוימים, האם הוא נוטל תרופות מסוימות, כיצד הוא עורך קניות ומאילו בעיות תפקודיות הוא סובל.

 

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה