- Taxes-Refund -

חוק הטבות במס

חוק הטבות במס, המכונה גם חוק עכו, הוא חוק אשר נועד לסייע בהקלות מס ליישובים שונים בארץ באמצעות הענקת תוספת בהטבות המס הקיימות. מטרת החוק היא לחזק את יישובי הפריפריה, לסייע לתושבים באזורים אלו ולמנוע הגירה שלילית מהם. החוק עבר גלגולים שונים לאורך השנים ובנוסף לחוק אשר עבר לאחרונה קיימת גם הוראת שעה המתחדשת מדי שנה ומכניסה עוד למעלה מ-70 יישובים תחת מטריית החוק. אז מהו חוק הטבות במס ואיך הוא עובד? על כך בכתבה הבאה.

חוק הטבות במס – מבוא

מהות חוק ההטבות במס היא להעניק זיכוי ממס הכנסה לתושבים המתגוררים ברשימת ישובים אשר מתפרסמת מדי שנה. החוק תקף עבור כל הכנסה מיגעה אישית, כלומר הכנסה מעבודה כשכיר או עצמאי וכן הכנסות כמו פנסיה, תשלומי קופת גמל או מענק פרישה. החוק נועד להקל על תושבי המתגוררים ביישובי פריפריה וכן ביישובים הנמצאות תחת סיכון ביטחוני. ההטבה מוענקת רק לאדם אשר מתגורר ביישוב במשך 12 חודשים רצופים ואשר ניתן להוכיח כי מרכז חייו הם באותו יישוב. כמו כן, ההטבה מאפשרת הורדה של שיעור המס אך לא מאפשרת קבלת מס הכנסה שלילי.

מיליוני ישראלים זכאים להחזרי מס מהמדינה!

חברת WinTax מציעה בדיקה מהירה [ללא עלות] לבדיקת זכאות להחזר מס אונליין.

הבדיקה בליווי חברה פרטית להחזרי מס בעלת רישיון, אנו מייצגים מורשים מול מס הכנסה.

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

 

האם אתם זכאים להחזרי מס אדירים? גלו ב-30 שניות!

גלו זכאות ב- 30 שניות >>

החזר מס לשכירים - בדקו עכשיו
דקות
שניות

 

איך יודעים אם אני זכאי להטבת מס בעקבות החוק?

הזכאות להטבת המס נקבעת על פי יישוב המגורים של אותו אדם. על כן, על מנת להיות זכאי להטבת המס, יש להיות תושב באחד מהיישובים הנכללים ברשימת היישובים המפורטת בחוק ומתפרסמת מדי שנה. התגוררת ביישוב משמעותה מגורים באותו יישוב במשך 12 חודשים לפחות. עם זאת, חשוב לדעת כי מס הכנסה מחושב באופן שנתי על פי שנה קלנדרית.

כלומר, במקרים בהם אדם התגורר ביישוב במשך 12 חודשים אך חלקם היו בשנת מס אחת וחלקם היו בשנת מס אחרת הוא יהיה זכאי להטבה באופן יחסי עבור כל שנה על החלק מן השנה בו התגורר באחד מן היישובים הזכאים. בנוסף, זכאי גם מי שהוא תושב ביישוב אשר נכלל ברשימת היישובים אשר מזכים בהטבה אך היישוב שהוא מתגורר בו הוצא מהרשימה. הזכאות במקרה כזה מתרחשת עבור שנת המס בה הוצא היישוב מהרשימה וכן עבור שנת המס הבאה אחריה. עם זאת, הזכאות תקפה רק במקרה בו אותו אדם אכן התגורר ביישוב באופן מלא בשנת המס בה הוצא היישוב מהרשימה וכן בשנת המס שלאחריה עליה הוא מבקש לקבל זיכוי.

בכל מקרה, החוק אינו תקף בכל מצב בו אדם גר ביישוב פחות מ-12 חודשים ברציפות ללא קשר לסטאטוס היישוב או לחלקם של חודשים אלו בשנת המס. בנוסף, ההטבה מזכה רק את מי שניתן להוכיח לגביו כי מרכז חייו נמצא ביישוב. כלומר אדם אשר רשום כמתגורר ביישוב אך עובד ביישוב אחר וגם מתגורר בו באופן ארעי, לא יהיה זכאי להטבה.

חוק הטבות במס
חוק הטבות במס

איך ניתן לממש את הזכאות להטבת המס?

ראשית, את ההטבה ניתן לממש רק לאחר שעברו 12 חודשים מתחילת המגורים ביישוב המזכה בהטבה. בעבור עובדים שכירים, על מנת לקבל את הזכאות, יש למלא טופס 101 ולהצהיר בו על תושבות קבע ביישוב מזכה, למלא את תאריכי המגורים ופרטי היישוב וכן לצרף טופס אישור תושבות אשר חתום על ידי הרשות המקומית. במקרה בו העובד השלים את 12 חודשי המגורים המזכים לאחר שנת מס, עליו להגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים בצירוף של אותו אישור תושבות חתום.

בעבור עובדים שאינם שכירים כמו עצמאים ועובדים אחרים, על מנת לקבל את ההטבה יש למלא דוח שנתי עבור מס הכנסה, לפרט בו על המגורים ביישוב המזכה וכן לצרף אליו את אישור התושבות החתום על ידי הרשות המקומית. בכל מקרה, גם עבור עובדים עצמאים ניתן להגיש בקשה להחזר מס במקרה בו השלמת 12 החודשים התקיימה רק לאחר סיומה של שנת מס. את הבקשה להחזר מס יש להגיש לפקיד השומה המקומי וכן ניתן להגיש בקשה להחזר עד 6 שנים לאחר שנת המס המזכה.

 

מה קורה במצב בו אדם עובר בין שני יישובים מזכים?

חוק הטבות במס מציג רשימה של יישובים אשר משתנה מדי שנה וכוללת עשרות יישובים שונים. על כן, לא מן הנמנע כי יתקיימו מקרים בהם אדם יעבור מיישוב מזכה אחד ליישוב מזכה אחר. במקרה כזה, האדם ישמור על זכאותו ויוכל לממש את ההטבה באותה שנת מס. הדבר תקף גם במקרה בו מדובר על 12 החודשים הראשונים.

כלומר, על מנת לצבור רצף חודשים המזכה בהטבה ניתן להתייחס למגורים בשני יישובים שונים המזכים בהטבה כחלק מאותו הרצף. עם זאת, כדאי לדעת כי גובה ההטבה באחוזי המס וכן תקרת ההטבה עבור השכר השנתי משתנים בין יישוב ליישוב בהתאם לתנאים שונים. על כן, מעבר למשל בין יישוב בעל הטבת מס מסוימת ליישוב בעל הטבת מס אחרת יזכה את אותו אדם בחלקה היחסי של ההטבה עבור התקופה בשנה בו התגורר בכל אחד מן היישובים.

 

באילו יישובים ניתנת הטבת המס?

כפי שצוין, רשימת היישובים המזכים משתנה משנה לשנה בהתאם לקריטריונים אשר נקבעו בחוק. הקריטריונים העיקריים המזכים את היישובים בהטבות מס הן דירוג המדד החברתי-כלכלי של אותו יישוב ודירוג המדד הפריפריאלי. כך או אחרת, חשוב לדעת כי היישובים המזכים בהטבות מס נפרדים למספר סוגים של יישובים אשר נקבעו בחוק.

ישנם יישובים בהם הטבת המס ניתנת בתנאים קבועים לאורך כל השנה, יישובים בהם הוארכה ההטבה עד לחלקה של השנה בעקבות זכאות משנה קודמת, יישובים בהם השתנתה ההטבה והפכה מהטבה מועדפת להטבה בתנאים פחותים וכן יישובים בהם ניתנת ההטבה בתנאים מועדפים. על כן, כדאי להתעדכן באתר הממשלה וברשימת היישובים המעודכנת לשנת המס הנוכחית.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

מס דיבידנד

החל משנת 2024, מסגרת המס סביב דיבידנדים בישראל בנויה כדי להבדיל בין בעלי מניות בודדים, בעלי מניות מהותיים (המחזיקים ביותר

קרא עוד »
פטור מס שבח

הפטור ממס שבח בישראל חל על מוכרי דירות מגורים בתנאים ספציפיים. כדי לקבל פטור, דירה חייבת להיות בנויה במלואה, בבעלות

קרא עוד »
תשלום מס שבח

כל מי שמוכר זכות במקרקעין ואינו פטור על פי הנחיות רשות המיסים, צריך לשלם מס שבח בתוך 60 ימים מתאריך

קרא עוד »
מס רכישה

מס רכישה הוא מס שמשלמים על רכישת זכות במקרקעין לפי החוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג 1963. המס משולם מהצד של הרוכש

קרא עוד »
מס על נדלן

המיסוי על נדל"ן נכון לשנת 2023 כולל מס רכישה, מס שבח, היטל השבחה ומס הכנסה על שכירות. בנוסף, מהות העסקה

קרא עוד »
מס ייבוא

סחורות ומוצרים (טובין) בשווי של עד 75 דולר פטורים ממס, בעוד פריטים בשווי של בין 75 ל-500 דולר כרוכים במע"מ

קרא עוד »
×

מיליוני ישראלים זכאים להחזרי מס מהמדינה!

חברת WinTax מציעה בדיקה מהירה לבדיקת זכאות להחזר מס אונליין [ללא עלות]

הבדיקה בליווי חברה פרטית להחזרי מס בעלת רישיון, אנו מייצגים מורשים מול מס הכנסה.

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

רלוונטי אליכם? קבלו את כספכם בחזרה מהמדינה!

התחילו בדיקת זכאות ב-30 שניות!

גלו זכאות ב- 30 שניות >>

החזר מס לשכירים - בדקו עכשיו
דקות
שניות

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה