- Taxes-Refund -

החזר מס לגמלאים

כשאנחנו חושבים על מס הכנסה, ברוב המקרים הדבר הראשון שיעלה לנו לראש הוא הצורך לשלם למס הכנסה עבור כמעט כל סוג של הכנסה בחיינו: על המשכורת, על השקעותינו בשוק ההון, על הכנסות העסק שלנו ועוד. אך זה לא תמיד המקרה. בכדי להבין את חשיבותו של החזר מס לגמלאים, יש לזכור כי הכנסתם של גמלאים, אולי יותר מאשר זאת של כל קבוצה אחרת במשק, נוטה להיות קבועה וסטטית וצמודה לגובה הפנסיה שלה הם זכאים.

בשל כך, לכל הכנסה יש חשיבות גבוהה יותר. דבר זה מצריך היכרות עמוקה יותר עם החובות והזכויות המגיעות לגמלאים מטעם מגוון גופים, ובפרט ממס הכנסה בכל הנוגע להחזרי מס. סכומי הכסף שלהם זכאים גמלאים כחלק מהחזר המס יכולים להיות משמעותיים מאוד, ולכן עיסוק בעניין הוא דבר כדאי ביותר.

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

בדקו זכאות ב- 30 שניות ⭣

 

החזר מס לגמלאים – פטור ממס הכנסה על פנסיה

ראשית כל, יש לשים לב שלפי סעיף 9א לפקודת מס הכנסה ישנו פטור מיוחד ממס הכנסה על הכנסות שמקורן בפנסיה, כל עוד מקבל הפנסיה הגיע לגיל פרישה או עבר אותו. משמעות דבר זה היא שקצבה יכולה להיות פטורה ממס עד לסכום של 67% מסכום תקרת הקצבה, החל משנת 2025. כרגע סכום הפטור נמוך מעט, ובשנים 2020-2024 יגיע עד לסכום של 52% מגובה הקצבה. ניתן לראות שפטור זה, גם באחוז הנוכחי שלו, יכול לזכות את הגמלאי בהחזר מס משמעותי ביותר, אך קודם כל יש להבין כיצד הוא עובד.

 

סעיף 9א לפקודת מס הכנסה – מה משמעותו

ראשית, יש לשים לב שהפטור ממס הכנסה התלוי בסעיף זה מתחלק לשני חלקים עיקריים: הפטור הבסיסי העומד על 35% והפטור הנוסף, שהוא החלק שאמור לעלות עד שנת 2025 ושכרגע עומד על 17%, וכך מביא את הפטור הכולל ל-52%. תקרת הקצבה המזכה נכון לשנת 2021 עומדת על 8,460 ₪. את שיעור הפטור המדויק שלו זכאית כל פנסיה ניתן למצוא על התלוש שלה.

החזר מס לגמלאים
החזר מס לגמלאים

כיצד לקבל את החזר המס על סעיף זה

כפי שניתן לראות, פטור זה ממס יכול להגיע לסכומים משמעותיים מאוד, ולכן כדאי מאוד לשים לב שמשלם הקצבה, האמון על הקצבה, אכן עשה את הצעדים הנדרשים כדי לקבל את הניכוי במס עליה. אם הקצבה לא קיבלה את הפטור הראוי ממס, ניתן להגיש בקשה עד שש שנים אחורה ולקבל את החזר המס רטרואקטיבית.

אם יש קושי בדבר, ניתן להגיש טופס 161ד לרשות המיסים דרך פקיד השומה. טופס זה, הנקרא טופס קיבוע זכויות, יקבע את שיעור הפטור ממס שלו זכאי הגמלאי. יש לשים לב לספק את כל המסמכים הדרושים יחד עם טופס זה בעת ההגשה, שכן קשה מאוד להגיש טופס זה מחדש מהרגע שהוגש לראשונה.

 

זכויות מס מיוחדות לניצולי שואה

לניצולי שואה, בנוסף להקלות המס שלהם זכאי כלל ציבור הגמלאים, מגיעות הטבות מס מיוחדות שעשויות לזכות אותם בהחזרי מס נוספים.

  • כל קצבת נכות המשולמת למי שנכותו נקבעה לפי חוק נכי רדיפת הנאצים פטורה לחלוטין ממס. כלל זה תקף בין אם מדובר בקצבה המשולמת על ידי ממשלת ישראל או על ידי ממשלה זרה, וכולל גם תקבולי ביטוח סוציאלי מאותם המקורות. גם על פטור זה ניתן להגיש בקשה עד שש שנים אחורה.
  • אם רמת הנכות שנקבעה לניצול שואה על פי החוק גבוהה (90% או 100%), הוא יכול לקבל פטור ממס על כל הכנסותיו. פטור זה דומה לפטור ממס המקבלים נכים בשיעור נכות דומה. חשוב מאוד לנצל פטור זה ממס, שכן הוא יכול להגיע לסכומים גבוהים ביותר.

 

זכאות להחזרי מס נוספים

ישנן זכויות נוספות שלהן זכאים גמלאים העשויות לסייע לקבלת החזר מס.

  • החזר מס בשל אירוע לבבי, שבץ מוחי או מחלה חמורה אחרת: אם מחלה קשה גרמה לכך שנקבעו לגמלאי אחוזי נכות של 89% או יותר, ייתכן שיוכלו להיכנס תחת ההגדרה של אלו הפטורים ממס הכנסה כבעלי נכות רפואית. בעלי פטור כזה יכולים לקבל החזר מס אם נקבע שהנכות שלהם קודמת לשנת המס הנוכחית. גם כאן, ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיבית עד שש שנים אחורה.
  • החזר מס אוטומטי בגין הכנסות ריבית מפיקדונות בנקאיים או תוכניות חיסכון: אם מס הכנסה לא ניכה את ההחזר הזה בצורה אוטומטית, ייתכן שהגמלאי יהיה זכאי להחזר מס של עד 8,200 ₪ עבור הכנסות אלו.
  • החזרי תשלום ביטוח לאומי: גמלאי הממשיך לעבוד לאחר גיל פרישה יהיה זכאי להחזר תשלומי ביטוח לאומי לאחר שעבר גיל זה.
  • החזר עבור השכרת מקום מגורים לפני מעבר לבית אבות: ישנו החזר מס מיוחד על פי סעיף סעיף 9(25) הפוטר את ההכנסות שמקבל משכיר דירה גמלאי העובר לבית אבות.

 

אלו רק חלק מהסעיפים העשויים לגרום לקבלת החזר מס עבור גמלאים, וייתכן שקיימים סעיפים נוספים שיכולים להגדיל את החזר המס ואינם קשורים ישירות להיות אדם גמלאי, אלא לגורמים אחרים, כגון היותו עולה חדש, אקדמאי שסיים תואר בשנת המס האחרונה ועוד.

אם כך, כיצד ניתן לקחת את כל הגורמים המסובכים האלו ולהבין בדיוק לאיזה החזר מס זכאי הגמלאי? כבכל נושא הנוגע למס הכנסה, הדרך הטובה ביותר לברר בדיוק מה הן זכויותינו היא לפנות לאיש מקצוע המתמחה בדבר. רוב רואי החשבון יוכלו לסייע בכך, אך יש גם חברות ומשרדי רואי חשבון המתמחים בסיוע לגמלאים לקבל את זכויותיהם ממס הכנסה, וייתכן שפנייה לגורם כזה תהיה כדאית, אף על פי ששירותים אלו אינם מוצעים חינם ברוב המוחלט של המקרים.

עד כשש שנים אחורה משנת המס הנוכחית. למשל, בשנת 2021 ניתן לקבל החזרי מס על סעיפים משנת 2015.

תלוש הפנסיה אמור להכיל מידע זה. בכל מקרה, אחוז זה לא יהיה נמוך מ-35%, וצריך להגיע ל-52% יחד עם הפטור הנוסף ממס.

אין לרוב נזק בפנייה לפקיד השומה המקומי שלכם באופן עצמאי, אך עדיף תמיד להיוועץ בגורם מומחה כלשהו, ובפרט לפני הגשה של מסמכים כגון טופס קיבוע זכויות. טופס זה ואחרים יכולים להשפיע מאוד על החזר המס, כך שכדאי למלא אותם כראוי בפעם הראשונה.

שתף את המאמר עם חברים
מה היה לנו עד עכשיו?

כתבות נוספות בנושא החזרי מס

החזרי מס בפריפריה

החיים במרכז לעומת החיים בפריפריה שונים מאוד במדינתו הקטנה ובכל אזור ישנם היתרונות והחסרונות המובהקים בו. במאמר זה נכיר לעומק

קרא עוד »
החזרי מס נדל"ן

נדל"ניסטים? אתם חייבים להיות בעלי ראש גדול, חשיבה עסקית ותעוזה. זה לא אומר שאינכם עלולים לשאת לפעמים בנטל כלכלי כבד

קרא עוד »
החזר מס לרופאים

החזר המס לסטודנטים לרפואה או לרפואת שיניים ניתן רק לאלו שלמדו רפואה בישראל, לימודי רפואה בחו"ל הם דבר שכיח, אולם

קרא עוד »
×

עצור🖐️ קבל החזר מס מהמדינה!

המדינה חייבת 3.6 מיליארד ₪ שנגבו במיסים עודפים!

חברת WinTax בעלת רישיון, מציעה בדיקת זכאות להחזר מס לשכירים אונליין [ללא עלות] 

ל-8 מכל 10 אזרחים מגיע החזר מס בגובה 8,000 ש"ח בממוצע ישירות אל חשבון הבנק!

בדקו זכאות ב-30 שניות ⭣

{{erroPhone}} {{error}}
אחורה
המשך
אחורה
שליחה